Het solodebuut ‘Flamingo’ van Killers zanger Brandon Flowers uit 2010 was aardig, maar uiteindelijk was ‘Crossfire’ het enige nummer dat echt bleef hangen. En het kon zich niet meten met wat hij met The Killers had gemaakt. Met zijn nieuwe solo album ‘The Desired Effect’ lijkt het omgekeerde het geval te zijn. Want het laatste Killers album ‘Battle Born’ uit 2012 viel een beetje tegen (wat Brandon Flowers inmiddels zelf ook vindt). De verwachtingen van zijn tweede solo album waren dan ook niet erg hoog.
Maar dat blijkt onterecht. Want de eerste paar nieuwe tracks die voorafgaand de release van het album al naar buiten kwamen waren bijna allemaal pakkende liedjes. Die bijna allen klonken alsof ze uit de jaren ‘80 kwamen. Het is natuurlijk geen nieuws dat Brandon Flowers daar iets mee heeft. Het Killers album ‘Day & Age’ uit 2008 had ook zo’n jaren ‘80 achtige sound. Maar ‘The Desired Effect’ heeft dat nog meer. Dat komt het meest naar voren in ‘I Can Change’. Waarin een sample van ‘Smalltown Boy’ van Bronski Beat is gebruikt, en Neil Tennant van de Pet Shop Boys op mee zingt. Terwijl openingstrack ‘Dreams Come True’ ook de openingstrack van een jaren ‘80 science fiction film had kunnen zijn. Terwijl er met ‘Diggin’ Up The Heart’ ook nog heartland-rock a là Springsteen ten tijde van ‘Born In The USA’ wordt vertegenwoordigd. En bij de ELO achtige koortjes in de laatste track ‘The Way It’s Always Been’ zou je bijna gaan denken dat Jeff Lynne achter het mengpanel zat (het was echter producer Ariel Rechtshaid).
Enkel ‘Still Want You’ en ‘Between Me And You’ zijn wat zwakkere momenten op het album waarvan verder bijna ieder nummer een uitstekende single zou kunnen zijn. Dat was met het laatste album van The Killers wel anders. ‘The Desired Effect’ is het album waarmee Brandon Flowers zichzelf als solo artiest echt bewijst wat hij in zijn mars heeft. (8,0/10)(Island)