De tourlijst van de Nits ziet er indrukwekkend, internationaal uit. De afgelopen maanden met name Nederlandse vlaggen met betrekking tot hun theater tour, maar volgende week naar hun geliefde Finland voor een 3-tal optredens en daarna wacht het festivalseizoen weer Nederland. Na de zomer wacht een lange tour door Duitsland en Zwitserland. De Nits is al meer dan 40 jaar onderweg. Dit jaar staan ze stil bij deze jaren, met hun nieuwe live verzamelalbum ‘Hotel Europa’, met 30 live opnames, opgenomen op allerlei plaatsen waar ze in Europa hebben opgetreden. In deze verzameling zitten de nodige pareltjes die weer eens worden afgestoft.
Het afstoffen is echt nodig want in die 40 jaar hebben ze veel (meer dan 25) albums uitgebracht. Zo’n oeuvre levert een grote collectie nummers op, waarbij al gauw het accent op het nieuwste ligt. Het is echter ook wel eens lekker om te snuffelen in wat je allemaal nog hebt. Het optreden van de Nits in de Oosterpoort was daar ook een weergave van.
Lang niet gehoorde of gespeelde parels als ‘Chistine’s world’ en ‘Day at the office’ worden gespeeld en klinken als nieuw. Het oeuvre is dermate groot dat de Nits niet kan kiezen en het publiek daarom soms laten kiezen. Kiezen tussen ‘Cars & Cars’ of ‘J.O.S. Days’. Het publiek kiest voor de laatste en daar had de Nits al rekening mee gehouden. Publieksvriendelijk als de Nits is, worden er beelden vertoond van de gewonnen voetbal bekerfinale FC Groningen-PEC Zwolle waarbij we de 2 doelpunten te zien krijgen van FC Groningen.
Natuurlijk komen ook de hits ‘In the Dutch mountains’, ‘Nescio’ en ’Sketches of Spain’ voorbij. Deze nummers zijn min of meer de vaste waardes die bij elk optreden wel voorbij komen. De Nits maakt dan wel geen tweede ‘In the Dutch mountains’ plaat, maar het publiek is altijd het meest enthousiast als ze deze nummers hoort en het publiek moet ook bekoord worden. Een mix tussen eigen keuzes en ‘verplichte’ nummers, nochtans worden publieksfavorieten nog steeds met veel enthousiasme en passie gespeeld alsof ze nog in hun jonge jaren zitten.
De mannen van de Nits zitten nog vol met nieuwe ideeën. Volgend jaar augustus een bijzonder project met het Scapino ballet met als titel ‘In the Dutch mountains’, en er staat mogelijk een reünie met Freek de Jonge op stapel. De meeste nummers worden echter van de plaat ‘Ting’ (’Ting’, ‘Soap bubble box’ en ‘Christine’s world’_ gespeeld. Je zou in het theater eigenlijk ‘Fire in my head’ (die ook nog wel regelmatig op het programma stond) verwachten, echter de keuze voor ‘Christine’s world’ valt ook heel goed uit. Een pareltje dat een verademing zou zijn om hoog in de huidige hitlijsten te hebben.
In de toegift wordt het publiek, dat moest kiezen tussen ‘Home before Dark’ en ‘Bauhaus chair’ en tijdens de reguliere set koos voor ‘Bauhaus chair’, nog bediend met een prachtige uitvoering van ‘Home before dark’; daarmee aangevend dat de Nits het ook lastig vinden om pareltjes over te slaan. Het geluid is perfect. Het is een behoorlijke stevige show voor theater-begrippen. Het nummer ‘Office at night’ krijgt een krachtige stevige baspartij van Robert Jan Stips mee en ook ‘Bike in Head’ knalt de volle zaal in. Tom Telman (de lichttechnicus) verdient overigens een pluim. Alles is perfect uitgelicht en ook het lichtdecor met de nodige spots en lampen geven het podium een sfeervolle uitstraling.
Aan vaste belangstelling ontbreekt het de band niet, want het is altijd leuk om als artiest te zien dat de show in Oosterpoort is uitverkocht. De marketing-afdeling van de band moet maar eens hard aan het werk om nieuwe fans aan de Nits te binden. De huidige Nits fans zijn natuurlijk album-kopers en dat is waar de Nits ook in uitblinkt; Per album weer een andere bijzondere en nieuwe sound neerzetten die toch zeer Nits klinkt, dat is de kracht van de huidige groep en daar kan ze nog lang mee door. Aan de heren ligt het niet, aangezien ze na afloop nog altijd naar de foyer komen voor een praatje en een handtekening. Een mooie wederzijdse waardering.