DeWolff heeft sinds 2007 5 albums en een EP uitgebracht. Wat nog ontbrak is een live-album waarop de geweldige energie en muzikaliteit van de band tijdens de live-shows recht wordt gedaan. Op 1 mei is het zover: dubbelalbum ‘Live & Outta Sight’ ziet dan officieel het levenslicht. DeWolff heeft een gaatje in haar drukke internationale agenda gevonden om dat in clubs in den lande te vieren. Vanavond is het de beurt aan het sfeervolle W2 Poppodium in Den Bosch. Tijdens deze tour verzorgt Joe Madman & the Sidewinders het voorprogramma.
Joe Madman & the Sidewinders
Joe Madman is in 2009 opgericht en heeft in maart haar door Pablo van der Poel (daar is ie weer) geproduceerde debuutalbum uitgebracht.
“Raw & Heavy GarageBluesRock meets Morricone’s Spaghetti Westerns!” zo omschrijft de band haar muziek zelf. Daar hoef ik weinig aan toe te voegen, behalve dat het tegelijk sfeervol en hard, muzikaal en maniakaal, donker en toch warm maar vooral heel lekker is, wat een toffe band!
Je hoort de invloeden van the Doors, Black Sabbath, Cream en Led Zeppelin. Doe je ogen dicht en je waant je compleet in de seventies, zonder te vervallen in epigonisme.
Pablo van der Poel zegt later tijdens de show van DeWolff als hij aandacht voor het voorprogramma vraagt ook niet voor niets: “’Call of Joe’ is één van de beste rockplaten uit Nederland en niet alleen omdat ik ‘m geproduceerd heb”. Een band om in de gaten te houden.
DeWolff
DeWolff is uitgegroeid tot een zelfverzekerd driekoppig rockmonster. Was het in hun begindagen nog een beetje schattig: drie pubers uit Limburg die hun eerste show in poptempel Paradiso spelen en nog voor ze brommer mogen rijden op Pinkpop staan. Anno 2015 heeft DeWolff vijf albums op haar naam staan en zijn er in Europa weinig podia meer die niet door het trio zijn bestormd.
Met het eerste gierende hammond akkoord van ‘Evil Mothergrabber’ grijpt organist Robin Piso het publiek in W2 bij de strot om niet meer los te laten. DeWolff is tegelijkertijd psychedelisch, rockend én soulvol en catchy. De invloeden van the Doors en Deep Purple liggen voor het oprapen, maar DeWolff is veel meer. Vooral de interacties tussen het loeiende hammond orgel van Robin Piso en het psychedelische gitaarwerk van Pablo van der Poel maken DeWolff tot een belevenis. Tel daar de soulvolle zang van Pablo, het energieke drumwerk van Luca van der Poel en de uiterst muzikale jams op hammond, drum en gitaar bij op en je hebt één van de beste livebands van Nederland.
Een bloedmooi gitaarintro luidt het slepende, psychedelische ‘Medicine’ in, een prachtig rustpunt in een orkaan van gitaar- en orgelriffs. Hierna gaat gelijk het gas er weer vol op en de duistere psychedelische rocker ‘Voodoo Mademoiselle’ is een teken voor het publiek om helemaal los te gaan en voor het podium ontstaat een uitbundig dansende massa.
‘The Pistol’ is het nummer waarin alles wat DeWolff speciaal maakt bij elkaar komt. Een overweldigende riff op hammond en gitaar, de bezwerende zang van Pablo en wijd uitwaaierende jams op gitaar, orgel en drums. Het duurt vaak meer dan een kwartier, maar er gebeurt zoveel op het podium dat de aandacht bij het publiek wegzakt. Integendeel, enthousiast worden er dansers de zaal rondgedragen en iedere solo wordt met gejuich ontvangen. Om de sfeer compleet te maken staat er zelfs een meisje met een ouderwetse bellenblaas in de zaal.
Na ruim anderhalf uur rock ’n roll kondigt Pablo het laatste nummer aan: “Zo staat het op de setlist en die is de baas”. Wat volgt is een gedreven uitvoering van het allereerste nummer van de band ‘Gold and Seaweed’ en band en publiek gaat nog één keer helemaal los.
DeWolff, Joe Madman én het toffe publiek in W2 Poppodium zorgen samen voor een geweldige avond rock ’n roll. Het is na afloop dan ook bijzonder druk bij de merchandise stand om nog even na te kunnnen genieten met het nieuwe live album van DeWolff.
Kijk voor meer te gekke foto’s op de website van Rockmuzine
Foto’s: ©Kim Balster – Rockmuzine