‘Broke with Expensive Taste’ is het debuut van de Amerikaanse Azealia Banks. Het Britse NME tipte Miss Bank$ in 2011 als grootste talent in hun NME’s Cool List, dus de verwachtingen zijn hoog. Het debuut is echter voor een talent wat laat te noemen, aangezien Azealia al zeven jaar bezig is in de muziekindustrie, en verschillende labels heeft versleten vooraleer ze ‘Broke with Expensive Taste’ in 2014 uitbracht. Zeg maar gerust dat mevrouw Banks geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken en dat blijkt ook wel uit het feit dat ze inmiddels samen opnam met Lady Gaga en Kanye West, maar bij beide artiesten lukte het haar niet om de nummers door de schifting te komen en op het album gebruikt te worden. Een gevalletje ‘net niet’, zeg maar.
‘Broke with Expensive Taste’ is na een teleurstellende verkoop in 2014 nu opnieuw uitgebracht, maar dan in samenwerking/distributie met Caroline International. Het album werd dan eindelijk aan de wereld getoond, en het wachten is of het het wachten waard was of niet.
Verwacht op ‘Broke with Expensive Taste’ geen eenheidsworst, want Azealia Banks weet wat het is om van alle mogelijkheden en stijlen gebruik te maken om een album in de markt te zetten. Eerder uitgebrachte single ‘ATM Jam’ (met Pharell Williams) is van het album gehaald vanwege de negatieve kritieken. Als hit geschreven ‘Chasing Time’ is door haar voormalige labels Interscope en Polydor als single teruggetrokken als zijnde geen hitpotentie te hebben en we begrijpen de labels daarin wel. Leuk voor in de clubs, maar niet vernieuwend. Zeg maar gewoon ‘Net niet’.
Het jaren 50-bubblegum gehalte van ‘Nude Beach a-go-go’ past niet echt bij de rest van de nummers, de het best omschreven kunnen worden als een mix van hiphop, dance en pop. ‘Soda’ is daarbij wellicht het beste nummer van ‘Broke with Expensive Taste’, en trekt het gehalte op het album wat richting de triphop en dubstep, iets wat Miss Bank$ wellicht wat beter past. Net als ‘Desperado’ een geweldige track is, waarop Azealia jazz op z’n Guru’s mixt met hiphop en breakbeat.
Al met al is ‘Broke with Expensive Taste’ geen slecht album, maar een echte hit zal er niet van komen. En dat was nu juist hetgeen voor Azealia Banks zo nodig was. Het grote talent dat het allemaal net zelf iets beter moest weten dan de platenlabels wilde zo graag laten zien dat ze gelijk had. Het is het echter ‘net niet’. ‘Broke with Expensive Taste’ is daarbij een album voor de liefhebbers geworden, en zal het niet slecht doen in de clubs. Een perfecte club-plaat, laten we het daar maar op houden. (7/10) (Caroline International)