Paaspop is vrijdag van start gegaan en Maxazine is aanwezig om live verslag te doen van de ontwikkelingen. De eerste twee dagen waren een ongekend succes met stapvolle zalen en uitmuntende sfeer. De eerste paasdag gaf de bezoekers in ieder geval een fantastische weersvoorspelling en dat mocht ook wel na de modder van dag 1. Paaspop sloot af met 61.000 bezoekers, verdeeld over de drie dagen en dat was een record!
Michael Prins
Michael Prins opende de derde dag van Paaspop in de Phoenix tent. Paaspop was nog niet helemaal wakker dus de tent stond niet helemaal vol. Michael, die bekend werd door het winnen van het tweede seizoen van het programma De Beste Singer-Songwriter, bracht zijn nummers vol overtuiging. Zijn auditie nummer ‘Close to you’ ontroerde destijds de verschillende juryleden van het programma. Later, toen het nummer te downloaden was, bleek dat ook veel kijkers ontroerd waren. Michael zong gedurende het optreden tracks van zijn album ‘Rivertown Fairytales’, wat in 2013 uitkwam. Ook trakteerde hij het publiek op nummers die later dit jaar uit gaan komen op zijn nieuwe album.
The Kik
Het vijftal van The Kik mocht de sfeer in de Apollo tent zetten in de vroege zondagmiddag. Het publiek werd door de heren vermaakt met hun beatmuziek. The Kik maakte aanvankelijk Engelstalige liedjes maar stapte later over naar het Nederlands. In 2012 werd hun debuutalbum ‘Springlevend’ uitgegeven. Daar staat hun grootste hit op, ‘Simone’, welke door het publiek luidkeels zingend wordt ontvangen. Door de verschillende tracks op het album werd De Wereld Draait Door heel enthousiast, met als gevolg dat de heren in het achtste seizoen de huisband van dit programma waren. In 2014 kwam hun laatste album ‘2’ uit. The Kik heeft de laatste tijd veel positieve reacties gehad op het nummer ‘Schuilen bij jou’, een vertaling van het nummer ‘In your arms’ van Chef’s Special’s. Nummers als ‘Cupido’, ‘Elektriciteit’ en ‘De zomer en jij’ komen voorbij tijdens het energieke optreden van de The Kik. De heren lieten met hun jaren 60-achtige muziek hun muzikaliteit zien en zorgden voor een feestje in de tent!
Mister and Mississippi
Ondanks enkele technische probleempjes met de microfoon was het een fantastisch optreden. Verrassend dat ze twee mannen voor de hoorns hebben meegenomen, ze hebben absoluut toegevoegde waarde. De lekkere bass van floor- en bassdrum kondigt ‘Meet Me At The Lighthouse’ aan en je zou wel verwachten dat de mensen deze ondertussen wel kennen maar het blijft vrij rustig in de tent die overigens wel volledig gevuld is. Ze toveren mysterieuze klanken uit de instrumenten waarmee ze een wereld creëren waarin je kan wegdromen.
Tijdens ‘Where The Wild Things Grow’ staan de gitaren erg hard afgesteld waardoor het klokkenspel overstemt word. Wel leuk om te zien dat de bandleden helemaal opgaan in de muziek. Na het vijfde nummer wordt er van microfoon gewisseld omdat er van de zang weinig te verstaan was maar dit zorgt er ook helaas voor dat Maxime zichzelf niet meer hoort tijdens ‘We Only Part To Meet Again’. Een prachtig nummer wat mij elke keer weer aan het janken krijgt. Muziek is emotie en het doet dus ook aan eigen ervaringen denken. Als de technicus bezig is met het probleem roept drummer Samgar iedereen nog op voor hun te stemmen voor de 3FM Awards. ‘Same Room, Different House’ is een nummer wat iedereen wel kent en dus ook volmondig “I don’t wanna let you go” meezingt. Er wordt opgeroepen ook met ‘Follow The Sun’ mee te zingen maar deze kent het publiek toch een stuk minder. ‘Nortern Sky’ is en blijft een nummer om bij weg te dromen en het is mooi te zien dat ze er zelf ook nog lekker in zitten. De afsluiter is ‘For Us To Remember’ welke rustig begint maar eindigt met gierende gitaren.
Douwe Bob
Dat het programma De Beste Singer-Songwriter voor veel nieuw talent zorgt bleek niet alleen uit het succes van Nielson maar ook uit het succes van Douwe Bob. De Amsterdammer leerde op zijn zesde piano spelen en kreeg op zijn veertiende gitaar- en zangles. Muzikaliteit zit in zijn bloed. Zijn vader, Simon Posthuma, is ook muzikant. Na het winnen van De Beste Singer-Songwriter bracht Douwe Bob zijn eerste single ‘Multicoloured Angels’ uit. Het nummer deed het goed op de radio en ook in de tent werd het goed ontvangen. In 2013 kwam Douwe Bob met zijn debuutalbum Born in a Storm waar de nummers ‘Blind Man’s Bluff’ en ‘You Don’t Have Say’ op staan. Nummers die het in de Top40 goed hebben gedaan en waar het publiek in een vol Apollo ook van geniet. Bij het nummer ‘Stone Into The River’ gaan massaal de mobieltjes en lampjes de lucht in. Douwe Bob lanceert 15 mei een nieuw album en heeft de komende periode veel poppodia op het programma staan voor zijn tour.
Dotan
De Amsterdamse Dotan Harpenau begon al op jonge leeftijd met het schrijven van eigen liedjes op piano en gitaar. In zijn studententijd richtte Dotan zijn eerste bandje op waardoor hij zijn muzikale talenten heeft kunnen ontwikkelen. Het Nederlandse publiek leerde Dotan vooral kennen toen hij in 2011 werd uitgeroepen tot ‘3FM Serious Talent’. Hij bracht destijds tevens zijn nieuwe album genaamd ‘Dream Parade’ uit en en zijn nummer ‘This Town’ werd door het muziekpubliek gretig ontvangen.
Het afgelopen jaar heeft Dotan vooral de hitlijsten bestormd met nummers van zijn album genaamd ‘7 Layers’ wat in 2014 uitkwam. Deze nummers speelde Dotan dan ook vooral tijdens zijn optreden op Paaspop, Met het nummer ‘Fall’ opende hij zijn performance in een afgeladen Apollo-tent. Het publiek mocht daarop ruim een uur wegzwijmelen bij de fijne klanken van Dotan. Erg leuk is dat Dotan en zijn band er voor kozen om vrij aan het begin van hun performance een akoestische set te spelen waarbij een intense vorm van intimiteit werd gecreëerd.. Ondanks dat de akoestische set niet erg lang aanhield bleef de intimiteit gedurende de performance van Dotan wel aanwezig waardoor de tijd voorbij letterllijk en figuurlijk voorbij vloog.
dEUS
De band bestaat inmiddels bijna 25 jaar en Tom Barman is al die tijd de onbetwiste voorman van de band. Over de jaren is dEUS uitgegroeid tot misschien wel Belgisch beste band ooit. De band kende een roerige geschiedenis met veel bandwisselingen. dEUS is moeilijk op één bepaalde stijl vast te pinnen. De muziek van de band is even ecclectisch als haar frontman.
Op het hoofdpodium van Paaspop speelt de band een strakke en afwisselende set. Het ene moment harde gitaren en daarna speelt de band een meer elektro georiënteerd nummer als het staccato ‘Architect’. Centraal staat de karakteristieke, ietwat lijzige stem van Tom Barman. Maar ook gitarist Mauro Pawlowski heeft een prachtige stem.
Het prachtige, in het Frans gezongen ‘Quatre Mains’ is een van de hoogtepunten van een hele toffe show.
Ode Aan Eddy Wally
In de Loco Royale vond zondagmiddag een muzikale ode aan het werk van Eddy Wally plaats. Artiesten die eigenlijk meer omschreven kunnen worden als “vrienden van Paaspop” stonden ontspannen te dollen en zongen alle klassiekers van de Belgische levensliedvertolker. Onder meer Marijn (Navarone), Roosbeef, Fred (BZB), Frank Lammers en Marco Roelofs hadden naast het grootste plezier ook zeker respect voor het ouvre van Eddy Wally. Het was een vermakelijk optreden met een hoog schlagerfestival en kroeggehalte, maar daardoor juist erg leuk.
The Kooks
Een achtergrongkoor behoeft The Kooks vandaag niet in de Apollo voor ‘Around Town’. Deze tent is volledig afgeladen en uit vele kelen klinkt het tussenstukje. Het is een mooi begin van hun set maar het volgende nummer ‘Ooh La’ wordt gelijk herkend bij de intro. Dit geldt helaas niet voor de volgende drie nummers afkomstig van het album ‘Listen’ terwijl ‘It Was London’ ‘Bad Habbit’ en ‘Down’ zulke leuke nummers zijn. Vooral ‘Down’ is heel leuk live doordat ze in het tussenstuk heerlijk kunnen scheuren op hun gitaren. Met de woorden “This was one of our first hit singles” wordt ‘She Moves In Her Own Way’ gestart. Een nummer wat iedereen aan het dansen brengt. Voor de band blijft het energieniveau hoog en dat vertaald zich in een geweldige ‘Eddie’s Gun’.
“Yes thank you guys! Hope you are having a great festival!” Luke veronderschuldigd zich voor het feit dat hij een beetje gespannen is, maar ze komen dan ook net terug van een tour door Zuid Amerika. ‘Seaside’ wordt prachtig vertolkt door de zanger in zijn eentje. Als de rest van de band terug is komen de geweldige dansbewegingen van Luke tevoorschijn. Het is ook onmogelijk om niet te gaan dansen op ‘Westside’.
‘See Me Now’ is en blijft een zwaar emotioneel beladen nummer. Er wordt solo begonnen op de piano, halverwege het midden valt de band in en komt het publiek ook tot actie. Na dit prachtige nummer wordt er weer een oude bekend gedaan ‘Sofa Song’. Ondertussen is de zanger wel wat minder verstaan maar voor de afsluiter ‘Naive’ doen in ieder geval alle meiden in de tent heerlijk mee.
Mr. Polska vs. Yellow Claw
Wie wint de wedstrijd beste fissa? Mr. Polska in de Roxy en Yellow Claw in de Stardust tent bijna op het zelfde tijdstip. Ik begin bij Mr. Polska en een half uur voor aanvang is het al gigantisch druk. Vol verwachting wachten de mensen op de rapper die echt weet hoe hij een feestje moet bouwen. Vanaf de eerste seconde staat de tent letterlijk te bouncen. Het is onmogelijk om stil te blijven staan, de vloer die schudt krijgt je wel in beweging. Als sardientjes in een blik springt iedereen op en neer. Ze hebben zin in een fissa.
Buiten bij de Stardust worden je trommelvliezen al uit je oor getrilt door de dikke bass uit de subwoofers en dan moet je je eerst nog door de meute heen wormen. Binnen aangekomen is er een hele andere vibe dan bij mr. Polska. Ja de tent is groter en ook erg vol maar hier is niet datzelfde feestje gaande. Het blijft een komen en gaan van mensen en dit is zeer vervelend voor de mensen die wel los willen gaan. Later dit jaar komt het eerste studioalbum uit van Yellow (Motherfocking) Claw, wat ongetwijfeld een geweldig album zal worden met vele samenwerkingen.
Zeg het maar zelf, wat mij betreft wil toch mr. Polska deze wedstrijd maar doordat het zo druk was in beide tenten weet ik niet hoe het vooraan bij het podium was. Hoogstwaarschijnlijk was het daar veel leuker.
Oliver Heldens
De Rotterdammer is sinds zijn platendeal met Spinning Records een graag geziene Dj op feesten. In het genre deephouse behoort hij inmiddels tot de eredivisie en dat was ook op Paaspop te merken. Op de vroege avond al een Desperado Warehouse volkrijgen bewijst wel van een mooie populariteit. Alles wordt uit de kast gehaald om de bezoekers te vermaken, inclusief groot CO2 kanon aan het plafond. Vooral de grote hit ‘Gecko’ was natuurlijk waar de meeste op zaten te wachten en werd ontvangen met alle handjes in de lucht, en bewijst dat ook Dance gewoon thuishoort op Paaspop.
Afterpartees
Afterpartees, een toepasselijke naam voor de band die op zondag de Jack Daniel’s stage op slot mag doen. De 5 heren van de Afterpartees komen uit het Limburgse Horst waar ze muzikaal geschoold zijn in het lokale sozencircuit. De Afterpartees halen hun inspiratie vooral uit de powerpop en punk uit de jaren 70, met bijvoorbeeld the Undertones en the Only Ones als voorbeelden.
Onder de tonen van ‘Saturday Night’ van de Bay City Rollers komt het vijftal op. Wat volgt is een aaneenschakeling van snelle en puntige powerpop liedjes. Met flair aan elkaar gepraat door zanger Niek. Ik vind het knap als je een publiek van stoere moshers zo ver krijgt dat ze als een Teletubbie zwaaiend met de handen doelloos door elkaar gaan rennen.
Zowaar komt er af en toe een ballad voorbij, die dan prompt aan hun vaders en moeders wordt opgedragen.
Het is energiek, af en toe lekker rammelend en soms melig. Een fijn bandje om een geweldige editie van Paaspop mee af te sluiten.
Anouk
Anouk Teeuwe, ooit Nederlands grootste rockzangeres, is de afsluiting van een modderig Paaspop. Dat was ook te merken aan de bomvolle tent. Anouk, die in 1997 doorbrak met het nummer ‘Nobody’s Wife’ staat al jaren aan de top van de Nederlandse muziekwereld. Niet alleen in Nederland is ze bekend ook in het buitenland heeft ze met verschillende nummers successen geboekt. Nummers als ‘Michel’, ‘Girl’, ‘Three Days In A Row en ‘Woman’ zijn niet meer weg te denken in de Nederlandse muziekindustrie. In 2013 deed Anouk mee aan het Eurovisie Songfestival met het nummer ‘Birds’ en kwam hiermee voor Nederland voor het eerst in jaren in de finale terecht. Ze eindigde daar op een negende plek wat Nederland na jaren weer wat moed gaf betreffende het Songfestival. Als Anouk opkomt wordt ze met een een daverend applaus ontvangen. Het publiek zong luidkeels mee en ging uit hun dak. De show van Anouk was niet de beste van Paaspop, maar in ieder geval wel duidelijk vol meezingers. De zangeres was een waardige afsluiter van Paaspop en dat was te merken aan de overvolle tent.
Na Anouk zat Paaspop er weer op voor 2015. Meer dan 60.000 bezoekers over drie dagen, genoten van bekende en minder bekende artiesten. En volgend jaar? Dan komt Paaspop gewoon weer terug naar Schijndel, neem dat maar van ons aan!