Het is niet iedere muzikant gegeven om voor je allereerste plaat de beschikking te hebben over gelijk al een aantal topmuzikanten van ons land. Zangeres Lottie Mae Jones uit Nijmegen was zo gelukkig. Voor ‘Butterflies in Grey Skies’ werkte Lottie Mae Jones samen met producer George Konings die ook de gitaren en de toetsen voor zijn rekening neemt, drummer Hans Eijkenaar, cellist Jonas Pap, contrabassist Jan Paul van der Hoeven en een blazerssectie bestaande uit Paul Elshout, Frank van Hassel en Peter Smaal.
De plaat kwam met behulp van crowdfunding tot stand en onderstreept daarmee het vertrouwen dat het publiek al in Lottie had voordat ze haar eerste noten op de plaat had staan. En dat vertrouwen blijkt terecht te zijn. Het resultaat is een fraai debuutalbum met zeven nummers met een pop-rock sausje. Van melodieuze up-tempo nummers tot mooie ballads die muzikaal vakkundig in elkaar gevlochten zijn. Maar dat kon ook bijna niet anders met zo’n bezetting.
‘Butterflies in Grey Skies’ is een heel persoonlijke plaat geworden met verhalende en sterke teksten. Verwacht geen ‘de lucht is blauw’ en alles wat daar dan weer op rijmt maar teksten met een echte boodschap die met emotie en overtuiging worden gezongen. Dat is ook gelijk één van de meest opvallende aspecten van de plaat. Lottie beschikt over een stem met veel mogelijkheden. Van zacht en teer tot groot en krachtig. In dat laatste zit ook een beetje haar valkuil. Op momenten wil ze haar toch al krachtige stemgeluid, nog meer kracht bijzetten en dat kan soms net iets te veel zijn. Een grote kracht van Lottie is groot te zijn door klein te blijven (ook in de up-tempo nummers) en ‘Before I Forget’ is daar een mooi voorbeeld van. Ondersteund door een gitaar en een cello komt haar stem heel mooi tot zijn recht in een prachtig gezongen en gespeeld nummer. In de wat steviger nummers is het fijne rauwe randje van haar stem goed terug te horen.
De laatste drie nummers op de plaat zijn bonustracks die voor een live-publiek in de studio zijn opgenomen. Zoals het nummer ‘Teddies’ dat eerder als onderdeel van het project ‘Teddies voor Serious Request’ ‘Demo van de dag’ was op 3FM. Een teer liedje met een emotionele boodschap.
‘Move on’ het laatste nummer op het album, gaat over afscheid nemen. Op welke manier en in welke vorm is aan de luisteraar en zijn interpretatie. En dat is wat de teksten naar mijn idee ook zouden moeten doen. Zo wordt de muziek nog persoonlijker. Het uiteindelijke resultaat is een mooi evenwichtig en muzikaal en vocaal sterk album dat na het beluisteren een warm gevoel achterlaat. (8/10) (Eigen productie)