The Wombats gaven enkele weken geleden een waanzinnig optreden in de Melkweg en gaf de aanwezigen een primeur van het album ‘Glitterbug’, dat binnenkort wordt uitgebracht. Maxazine had in de middag een afspraak met de mannen over dit nieuwe album. Zodra we de kleedkamer binnenkomen valt alle spanning weg, de sfeer is open en ontspannen. Omdat zanger Matthew ‘Murph’ Murphy stemrust nodig heeft voor het concert trekt hij zich even terug.
Experimenteren
De band is zeer blij met het nieuwe album, de samenwerking met Marc Crew verliep ondanks dat ze zijn werk met Bastille niet kenden erg naar tevredenheid. “Het had niet beter kunnen gaan. Het is altijd een gok met producers, maar we konden het goed met elkaar vinden”, aldus Dan. De band en producer hadden een soortgelijke visie hoe het album moest worden, met experimenteren en uit de comfortzone treden is het een mooi geheel geworden. Marc Crew was juist blij met het feit dat The Wombats zijn werk met Bastille niet kennen. Hij is een veelzijdige producer die vele verschillende stijlenmuziek kan en iemand die niet graag in 1 hokje wordt gepropt. Net als de bandleden, die zelf ook zijprojecten hebben waarmee ze met andere genres bezig zijn. Waar sommigen het geluid van Bastille herkennen, horen ze dus juist de invloed van Marc Crew. Het werkproces van de band is ook apart te noemen. Murph zat dan in Londen te schrijven en dan weer in Los Angeles terwijl Dan en Tord veelal in Liverpool bezig waren met de muziek.
In plaats van het album met spoed in elkaar te zetten hebben ze soms een week of langer aan 1 nummer gewerkt waardoor het anderhalf jaar duurde voor er een nieuw album uitkomt. “Soms bleven we om een idee heendraaien”, legt Dan uit. “We hadden de intro voor ‘Greek Tragedy’ maar het koste 6 maanden voor we verder gingen met de rest van het nummer. We willen het proces niet haasten. Er zijn 42 nummers ontstaan maar niet alles is uitgewerkt. Als het niet goed voelde dan zijn ze er gewoon mee gestopt, het heeft immers geen nu om tijd te verspillen aan iets wat niet werkt.
Glitterbug
Vrienden en familie hebben het geluk gehad Glitterbug al te mogen beluisteren. Tord grapt dat ze alles leuk vinden. Dan is wat serieuzer en verteld dat vrienden het beluisteren, er over na denken om wat later terug te komen en zeggen welke ze echt geweldig vinden. De eerste single ‘Your Body Is A Weapon’ werd al in 2013 uitgebracht en niet om een gat te vullen tussen de albums. De platenmaatschappij was zo enthousiast over het nummer dat het gelijk uitgebracht moest worden, ookal was het nog maar een demo en niet afgewerkt.
Maar de heren zijn er nu wel blij mee. “Het is mooi dat de mensen al een nieuw nummer hebben gehoord en nu voelt het meer als een oud nummer.”, zegt Tord. Dan: “Als het kon zouden we nu al het album uitgeven.” “Het is zenuwslopend om nieuwe nummers te spelen, de oudere liedjes hebben we in onze botten zitten” vertelt Tord waarop Dan inhaakt, “Het is de reactie van de mensen, eerst zijn ze aan het dansen om naar een nieuw nummer te gaan en dan staan ze stil, horen het nummer aan om vervolgens toch te gaan bewegen. Wij hebben geluk met onze fans. Echt hele aardige mensen komen naar de shows, er is er geen een die moppert ‘Ooh jullie moeten dit nummer spelen!’ Ze weten al voor ze naar een nieuwe show gaan dat ze niet de hele tijd kunnen dansen.”, legt Dan uit.
Griekse tragedie
Dan vind ‘Emoticons’ het leukste om live te spelen. “Het gevoel ervan, het voelt zo anders. Het is melodisch, een beetje disco-achtig, beetje jaren 70 maar met hardere grunge-elementen. Het voelt echt lekker om live te doen”. Voor Tord is ‘Headspace’ het lekkerste om te spelen. “Het geeft mij het gevoel alsof ik in een jaren 80 rock band zit.”, en vervolgens trekt Tord een maffe kop alsof hij in een garage staat te spelen.
De meeste fans zullen wel de ‘Greek Tragedy’ video gezien hebben waarin de mannen achtervolgd worden door een gestoorde vrouw en uiteindelijk worden vermoord om voor haar een exclusief gruwelijk ‘concert’ te geven. Je kan bedenken dat dit voor de moeders van de heren niet zo heel fijn was om te zien. Maar het was het plan van de regisseur en dit zou wel de manier zijn van een echte ‘Griekse Tragedie’. Tijdens Record Store Day op 18 april wordt op gekleurd vinyl dit nummer uitgebracht in vier verschillende versies.
Het enige probleem met ‘Greek Tragedy’ is dat het te kort is, en fans blijven op repeat drukken. ‘English Summer’ is een nummer dat voor de heren juist te kort voelt waardoor ze live er bij blijven plakken en het einde langer en langer maken. Ze zouden het zelfs wel voor een uur kunnen spelen. En dat zal voor de meeste fans helemaal niet vervelend worden. De tour is gestart in Parijs en volgens Dan was het echt goed. “Parijs was geweldig. Het was zenuwslopend om te starten maar aan de andere kant voelde het ook als thuiskomen”. Er was veel familie aanwezig, ouders, grootouders en vrienden. “Het zien hoe de mensen reageren, het was goed om weer terug te zijn”
Balans
Op de laatste vraag of ze liever festivals doen of in kleinere zalen spelen zegt Tord: “We zetten hoe dan ook onze Gameface op”, en na wat grapjes gaat hij er verder op in. “Je communiceert met de mensen op een andere manier. In kleine zalen heb je het gevoel alsof je de mensen leert kennen en grote festivals is het een grote menigte. Het is overweldigend en fantastisch om op grote festivals te spelen maar de interactie met mensen in kleine zalen is ook leuk om mee te maken. We vinden het allebei leuk. Er moet een balans zijn, als we veel festivals spelen dan willen we weer kleiner, en als we veel kleine shows doen dan willen we weer groter”.
Foto kop: Persfoto The Wombats
Foto’s inzet: Stephanie Free, Maxazine.nl