Atanga Boom heeft drie jaar naar het ontstaan van de band hun debuutalbum ‘Atanga Boom’ uitgebracht. Verzamel zes Nederlandse muzikanten met uiteenlopende achtergronden als pop, world, jazz, theater, dans en film, en Atanga Boom is het resultaat. Dit bonte gezelschap levert met hun titelloze debuut een verrassend album af waarvan je na het beluisteren nog lang blijft doorstuiteren.
Atanga Boom is actief sinds 2012 en stond al op de podia van Paradiso en Jazz in Duketown. Een aantal leden speelde samen met niet geringe namen als Caro Emerald, José James en Joseph Bowie. Daarnaast werkten enkele muzikanten voor het Scapino Ballet, de film Ciel en het The Hitchcock 9-project. De diversiteit aan achtergronden verklaart ook het eclectische geluid op dit album. Vanaf de opener Wuzz Gnawan laat de band er geen gras over groeien. Als een tank walst ze over je heen. Een soort van kruising tussen Santana en New Cool Collective, stuiterend op een flinke dosis Red Bull. Een smerig orgel, schurende gitaar, een vette tuba en baritonsax, opgejaagd door opzwepende afrobeats.
Opvallend in het gros van de nummers is het organische geluid van de twee lage blaasinstrumenten die het lijken op te nemen tegen de overige instrumenten. Het klinkt eigenzinnig, speels, rauw en daverend. Op een paar momenten dragen composities de soepele Portugese vocalen van percussioniste Sarah van Impe, zoals in Senhor Atanga en A Travessa, of is er ruimte voor een lome groove als in Boomtraum. Avontuurlijk zijn de elektronische partijen in de tracks Afrologic en Cash Converters. Atanga Boom is een opwindende muzikale achtbaan die je na afloop opnieuw wilt beleven. Nu al een van de leukste albums van 2015! (9/10) (Flyin’ High Records/Painted Dog Records)