Als je het markante Muziekgebouw aan het IJ, waar ook het Bimhuis huist, binnenkomt dan komen je de eerste tonen van Cross-Linx 2015 al tegemoet. Er wordt nog druk gerepeteerd in de grote zaal.
In diezelfde grote zaal gaat Cross-Linx van start met een aantal speciaal voor dit festival gemaakt arrangementen. En dat van niemand minder dan Bryce Dessner die naast gitarist bij de band The National ook nog componist is. De Finse violist Pekka Kuusisto vertolkt de composities, samen met de New Yorkse Nadia Sirota op altviool. Beiden gaan helemaal op in hun muziek. Het is muisstil in de zaal, je kunt een plastic beker horen vallen. Pekka Kuusisto experimenteert later op de avond nog met onder andere een bekend Fins liedje, en heeft hier veel plezier in. Bryce zelf speelt op elektrische gitaar ook een nieuw stuk met hoorbare invloeden van the National, het al weer 50-jarige Grateful Dead en componist Steve Reich.
Mark Lanegan met zijn band en de Britse techno-Dj Squarepusher treden op met het Metropole Orkest, onder leiding van chef-dirigent Jules Buckley. Mark Lanegan heeft opgetreden met (andere) grootheden als Moby, Queen of the Stone Age en Massive Attack. Het optreden is krachtig en de rauwe stem en muziek nemen je afwisselend mee naar donkere plekken en meer zonnige oorden. Squarepusher (Tom Jenkinson) gooit de beat erin met songs van zijn laatste album ´Ufabulum’, met op grote schermen geprojecteerde videobeelden die afgestemd zijn op de muziek. Het licht is af en toe zo fel, dat je je ogen dicht moet doen.
In het Bimhuis wilde ik nog een stukje van Binkbeats, de Utrechtse percussionist/multi-instrumentalist Frank Wienk, mee krijgen, maar helaas, hij is net klaar met zijn performance. Wel kan ik nog, samen met vele anderen, bewonderend kijken naar de enorme muziekinstallatie die op het podium staat. Er hangen letterlijk allerlei toeters en bellen aan.
Klassieke muziek met een moderne danstwist, dat is Poppin on Bach. Celliste Jacqueline Hamelink speelt de Cello Suites van Bach en op de voorgrond dans van drie bodypoppers, waaronder urban dance kampioen André ‘Drosha’ Grekhov. Sebastian Plano (Berlijn) houdt me in zijn macht met zijn intense optreden met zijn cello, hij danst ermee, en sampelt met een kastje dat op de cello bevestigd is. Een mooie combinatie van klassiek en electro. Het eveneens uit Berlijns afkomstige duo SWOD combineert electronica en piano muziek tot filmische muziek. De concentratie spat van de mannen af, een bedankje is al bijna teveel. SWOD is onderdeel van Music Mining, waarbij je als publiek op ongewone plekken terecht komt waar je normaal niet mag of kan komen.
Afsluitend staat Aufgang in het Bimhuis, een duo dat net als SWOD elektronische muziek combineert met pianomuziek. Het Franse Aufgang is drummer Francesco Tristano en pianist/toetsenist Rami Khalifé. Ook hier word ik gegrepen door de aparte sound die ik hoor, en het publiek kan gewoon niet stilstaan. Deze band moet ik nog minimaal een keertje meer zien, als ik geen laatste tram hoef te halen!
Foto’s (c) Armelle van Helden / Maxazine