‘Açenja’ is de meest recente release van het Tim Langedijk Trio (Tim Langedijk – gitaar, Udo Pannekeet – bas en Hans van Oosterhout – drums). Een op zijn zachts gezegd: een intrigerende plaat. Een (nooit gedacht dat ik dat woord ooit zou gebruiken in een muziekreview, maar ik ga het toch doen – let maar op) geraffineerde potpourri van country (eigenlijk heel bah, maar Tim en kornuiten weten daar netjes mee om te gaan), jazz en zelfs een vleugje surf is me niet ontgaan.
Echte jazz is te horen in ‘More’, ‘Benny’s Blues’ en ‘Blue Birdy’. Country, met hier en daar het eenzame gitaargeluid van Mark Knopfler, hoor je op ‘Religion’ en ‘Sam’s Dollhouse’.
U kent de Shadows toch nog wel? Nou, Tim ook. En niet alleen kennen, volgens mij, want in ‘We’re Getting Close’ klinkt de plank van Tim superb. Even op het hoesje kijken of hij wel echt zelf is. Hij is het zelf.
Negen prachtige composities van zijn (Tim) hand. Wat hij precies met ‘Açenja’ bedoelt, is me niet zo gauw duidelijk geworden, maar voor mij is het een verzonnen woord. Een woord dat de muziek op de plaat prachtig omschrijft. Soms ongrijpbaar, exotisch, vol verlangen en leegte, spannend en af en toe verveeld en loom. Verveeld en loom, zoals op vakantie. Liggend in de warme zon, met een glas vol ijs en rum – niets willen, en niet hoeven. Zo, dus.
Een mooie plaat, die – zodra je hem opzet – al weer bijna afgelopen is. Zo snel gaat de tijd. Ik zou mijzelf niet zijn als ik niet wat aan te merken had, maar toch doe ik dat niet. Want deze plaat krijgt gewoon een dikke acht. Puntenaftrek voor de cover van ‘After Midnight’. Niet voor de uitvoering, maar met name omdat ik de composities van Tim veel sterker vind. Ik zou dan ook tegen Tim willen zeggen (Tim, lees je mee): ‘Dat heb je toch helemaal niet nodig, dat sufgecoverde ‘After Midnight’? Je speelt het prachtig, maar volgende keer gewoon tien nummers van jou zelf, okay? Afgesproken.’
Verder nog een complimentje over het zeer mooie en sfeervolle artwork. Erg goed, ook … die foto van een lange dijk op de cover. Jazz on! (The Sand Records) (8/10)