Het album ‘Get Hurt’ dat The Gaslight Anthem afgelopen zomer uitbracht bevatte niet echt nummers die lang bleven hangen. De productie was gladder dan eerder, en de ooit zo veel geprezen invloed van staatsgenoot Bruce Springsteen miste grotendeels. Wel borduurde de productie van het album verder op het vorige album ‘Handwritten’ waarop de band uit New Jersey zich duidelijk steeds meer richten op grotere zalen. Het concert dat de band zaterdagavond gaf in de HMH, was dan ook het grootste concert dat ze tot nu toe in Nederland hebben gegeven.
Voor The Gaslight Anthem aantrad, waren er twee bands als support acts, waarvan enkel de Amerikaanse indieband Deer Tick de moeite waard was. De andere band, Bayside, had een te hoog emorock gehalte voor deze avond.
Toen de heren van The Gaslight Anthem hun set aftrapte met ‘Stay Vicious’, bleek gelijk dat het nummer live sterker overkwam dan op het album. Dat zou met meer nummers van ‘Get Hurt’ deze avond het geval zijn. Maar ondanks dat deze tournee ter promotie van dat album is, wordt het oudere materiaal zeker niet vergeten; Als tweede nummer volgde gelijk ‘Handwritten’. En tussen de nieuwe nummers door speelden ze ook o.a. ‘Old White Lincoln’ (met intermezzo in het midden), ‘Even Cowgirls Get The Blues’, ‘High Lonesome’, ‘We Came To Dance’, en een bijzonder langzamere versie van ‘Great Expectations’. Allemaal even strak gespeeld en zonder iets echt af te raffelen. Het komt allemaal in een sneltreinvaart voorbij , en de heren hadden er duidelijk zin in. Zo erg dat ze zelfs rond 23:00, na anderhalf uur optreden, aanliepen tegen de zogeheten curfew. Daarin hebben ze de vergelijking met The Boss niet verloren.
Ook frontman Brian Fallon blijkt inmiddels uitstekend te weten hoe hij het publiek voor zich moet winnen. Aan het begin van de show vertelde hij nog hoe erg hij onder de indruk was vanwege het feit dat dit hun grootste show op Nederlandse bodem was. Hun vorige zaalconcert in Nederland was in Paradiso. Ook iemand uit het publiek die schoenen naar ze toegooide, zette hij meesterlijk op zijn plaats. Zelfs als dezelfde persoon hardleers blijkt te zijn, en ertoe leidde dat Brian Fallon midden in ‘1930’ het concert stil legde om de persoon in kwestie tot de orde te roepen. Iets wat duidelijk tot bijval van het aanwezige publiek in de HMH leidde.
Was er verder geen enkel smetje op de show aan te merken? Jammer genoeg wel: ‘American Slang’ leek wel in een andere toonsoort gespeeld te worden. En het nummer was helaas gelijk ook het enige nummer van het gelijknamige album. En als ze enkel Deer Tick als voorprogramma hadden gehad, was er nog ruimte voor nummers die werden gemist zoals ‘The 59 Sound’ en ‘She Loves You’. Maar The Gaslight Anthem bewees, ondanks een minder album, als liveband nog uitstekend uit de voeten te kunnen.
Foto (c) Lisa Johnson