Trijntje Oosterhuis werkte samen met The Clayton Hamilton Jazz Orchestra aan haar album Sundays In New York, dat in 2010 verscheen. Het jaar daarna bracht de zangeres onder begeleiding van het orkest een aantal nummers van het album live ten gehore op het North Sea Jazz Festival.
The Clayton Hamilton Jazz Orchestra wordt door velen gezien als de beste big band ter wereld. Bijna dertig jaar geleden begint drummer Jeff Hamilton samen met bassist John Clayton en diens broer Jeff Clayton het Clayton-Hamilton Jazz Orchestra. Ze zoeken heel zorgvuldig de beste muzikanten uit Los Angeles om daarmee een big band te vormen die inmiddels al een aantal Grammy’s binnen heeft weten te slepen. De samenwerking is zo goed bevallen dat ze samen een viertal shows gaven met als grote afsluiter een optreden in het Concertgebouw.
De prachtige zaal is voor het grootste gedeelte gevuld met mensen van verschillende pluimage. Naast de vaste concertgebouwgangers zijn er ook veel jongeren die speciaal voor Trijntje komen, maar ook overduidelijk een groot aantal jazz liefhebbers. Dat we hier te maken hebben met een band van wereldklasse blijkt al meteen bij het intro van de avond. Het eerste half uur speelt CHJO een kleine keur van hun eigen werk waarin elk bandlid de gelegenheid krijgt om met een korte solo zijn moment te kiezen. John Clayton fungeert als concertleider en geeft vooral Jeff Hamilton ruimschoots de tijd om zijn briljante drumwerk te etaleren.
John Clayton is duidelijk weer onder de indruk van het prachtige concertgebouw en bewaart mooie herinneringen aan de adembenemend mooie zaal. De aankondiging van Trijntje Oosterhuis getuigt van veel respect van het orkest naar de zangeres. De reden is volgens Clayton doordat ze zingt met ziel, zaligheid maar vooral het vermogen om zich in te leven in de teksten. Bij het eerste nummer ‘The Best Things In Life Are Free’ is het al meteen duidelijk deze samenwerking het beste in beide naar boven haalt. Zeker bij het rustigere ‘When I Fall In Love’ is de briljante timing van Trijntje pas goed te merken en lijkt het of beide al jaren samenspelen. Als eerbetoon aan haar grote voorbeeld Little Willie John nam Trijntje het nummer ‘Crying Over You’ op voor haar album Sundays In New York. Het toeval wil dat de laatste opname van LWJ in dezelfde studio was met het zelfde nummer, vertelt Trijntje.
Na een korte pauze is het weer eerst het orkest dat een half uurtje laat zien wat ze in huis hebben. Wederom neem Jeff Hamilton het voortouw door voor de eerste keer zijn nieuwe nummer ‘Civils Day’ live ten gehore te brengen. Ook krijgt Jeff Clayton de ruimte om een heerlijk solo op de saxofoon te geven. Wanneer John Clayton (met gebroken been en krukken!) zijn geliefde contrabas met strijkstok streelt is de zaal muisstil. De ongekende klasse van de bandleider geeft kippenvel van kruin tot teen. Dat hij ooit tot het orkest van Count Basie behoorde is overbodige informatie geworden.
Het echte hoogtepunt is toch echt het moment dat Trijntje de aanwezige op het hart drukt om bij thuiskomst de naam van topproducer Tommy LiPuma te googlen omdat hij een enorme inspiratiebron voor haar is. De uitvoering van ‘It’s Too Soon To Know’ is tot op de laatste seconde indrukwekkend. De outro wordt steeds kleiner gespeeld, er valt steeds een instrument af, tot alleen Hamilton overblijft die het vel van de trom “kietelt” en Trijntje zonder microfoon steeds zachter de noten zingt. Na de laatste zucht breekt een ovationeel applaus de breekbare sfeer.
Nadat de bandleden allemaal bij naam zijn genoemd, zet Trijntje de artiesten in het zonnetje met een rode roos en bedankt hen uit de grond van haar hart. Hieraan is niets gespeeld. De swingende afsluiter ‘Another Saturday Night’ geeft een mooi slot aan een heerlijke avond vol jazz, soul en blues. Hoewel op het affiche ‘Trijntje Oosterhuis & The Clayton Hamilton Jazz Orchestra’ staat gedrukt, had het net zo goed in de omgekeerde volgorde kunnen staan. Beide horen bij (en houden van) elkaar.
fotobron: wikipedia Henk Bezemer