Op een herfstachtige woensdag stroomt een kerk in Amsterdam vol met mensen. Allen gekomen voor één man, zijn gitaar en prachtige stem. De Duif is voor de 2e keer het podium voor de singer-song writer Dotan.
Giel Beelen opent de avond heel toepasselijk met een gebed. Het blijkt al snel dat de kerk niet vol zit met kerkgangers maar met liefhebbers van goede muziek als er geen Amen wordt terug gezegd. Het krijgt echter wel het publiek stil en kan Dotan worden voorgesteld. In 2010 was Beelen al enthousiast over Dotan, maar helaas duurde het tot 2014 voor hij door iedereen goed ontvangen werd met ‘Home’.
De intro is een derde variatie op ‘Home’ waarna Dotan opkomt en spelen ze het prachtige ‘Home II’. De kracht van Dotan is dat hij je met de rustige klanken echt laat luisteren naar de tekst, laat het woord voor woord binnen komen. Met een nummer als dit is het moeilijk om niet emotioneel geraakt te worden. Het mooie van de band is dat ze allen een goede stem hebben en achtergrondkoor zijn, ze spelen gedurende de avond ook ieder meerdere instrumenten om het een mooi vol geluid te geven.
Dotan wordt er verlegen van als hij zo veel mensen moet toespreken, want ook al is het geen grote popzaal, de Duif zit wel bomvol met mensen. Die allemaal aandachtig naar hem luisteren. Door de omgeving krijgt hij ook nog de neiging om zachtjes te praten het is immers wel een kerk.
‘Hungry’ begint rustig en kalm, maar als de band inzet met de drum erbij dan komt er een golf van geluid de kerk in wat de zang overstemt. Hierdoor moet je meer focussen op de stem waardoor het geheel wegvalt. Gelukkig zijn de instrumenten de rest van de avond wel allemaal goed te horen.
De titeltrack ‘7 Layers’ is geschreven na het zien van een documentaire over het menselijk lichaam en dat de huid uit 7 lagen bestaat. Zoals hij zegt “als je elke huidlaag af pelt dan kom je dichter bij de kern.” Dit nummer speelt hij dan ook puur en bij de kern, in zijn eentje met gitaar.
De belichting helpt mee met het creëren van een magische, intieme sfeer. Het licht van achteren werpt prachtige schaduwen op de muren waardoor de gehele kerk gebruikt word als decor.
Ondanks dat hij helemaal niet depressief is heeft Dotan wel moeite met het schrijven van vrolijke liefdesliedjes. Zijn derde poging om er één te schrijven mislukte ook, maar leverde wel het mooie ‘Sound of Love’ op. Het is inderdaad geen vrolijk nummer, maar dat zou ook compleet uit de toon vallen bij hem.
Bij het maken van het album 7 Layers had Dotan het idee om een hidden track te maken, speciaal voor de mensen die daadwerkelijk een plaat kopen. De mensen om hem heen vonden dit echt een idee uit het jaar 2006 en in het digitale tijdperk is dat onmogelijk om te doen. Zet een nummer op de plaat en het verschijnt toch wel op het web. Vandaar dat hij er voor koos om ‘Tonight’ als interlude er op te zetten. Niet het volledige nummer, alleen een introductie. Gelukkig voor de mensen in de Duif werd het nummer in zijn volledigheid gespeeld. Het heeft een rustige opbouw, veel diepte om daarna weer vol geluid tot een explosie te komen. Ik voorspel dat dit nummer het ook geweldig gaat doen op de radio aangezien het publiek erg enthousiast reageerde. Over ongeveer 3 weken kan iedereen ervan genieten. Na de hit van dit moment ‘Fall’ verdween de band achter de coulissen en na veel geklap en gejoel van het publiek verscheen Dotan in het publiek waar hij akoestisch ‘Ghost’ ten gehore bracht.
Het nummer wat zijn leven veranderde is de afsluiter van de avond. Toen hij het nummer schreef had hij nooit verwacht dat het zo groot zou worden. Eerst werd het liedje gebruikt om de euforie te belichamen van het WK en na de MH17 vliegramp werd het nummer weer veel aangevraagd op de radio voor steun.
Een magische avond en zoals een man zei bij het verlaten van de kerk “hij kan verschrikkelijk goed zingen.” En daar ben ik het volledig mee eens.
Foto (c) Hans Kreutzer, archief Maxazine