Op 19 januari 2015 komt The Waterboys met een nieuw album, Modern Blues. Opgenomen in Nashville, geproduceerd door voorman Mike Scott en gemixt door Bob Clearmountain bevat het album negen gepassioneerde nummers die refereren aan het beste werk van de band, maar waarin, in goede Waterboys traditie, ook compleet nieuwe muzikale terreinen worden verkend. Op 5 en 6 december van dit jaar komt The Waterboys naar Nederland voor twee concerten in Paradiso, Amsterdam. Dit zijn in alle opzichten bijzondere optredens, want voor de speelfilm Waterboys van regisseur Robert Jan Westdijk, die volgend jaar moet gaan uitkomen, worden tijdens de concerten opnamen gemaakt. Daarom zijn ze speciaal hiervoor in een kleine, intieme setting. The Waterboys is dit najaar niet op tournee, maar komt op uitnodiging van Westdijk exclusief naar Amsterdam.
‘People should expect the unexpected from The Waterboys,’ aldus Mike Scott en dat is een mission statement dat al drie decennia lang meeslepende muzikale metamorfoses oplevert en ook weer van toepassing is op het elfde album. Modern Blues is een geladen, eclectisch, soulvol, brutaal en glorieus freewheelend rock & roll album dat komt op een moment dat de relevantie en reikwijdte van The Waterboys nooit groter is geweest. In 2013 scoorde Ellie Goulding in Engeland een Top 3 hit met How Long Will I Love You en eerder dit jaar bracht Prince solo op piano The Whole of the Moon ten gehore tijdens zijn Hit + Run show in Ronnie Scott in Londen, een nummer dat ook werd uitgevoerd door Sally Barker tijdens de finale van The Voice UK. A Pagan Place maakt een vast onderdeel uit van de liveset van The War On Drugs en nummers van The Waterboys zijn gebruikt in films als About Time, Dom Hemingway en What We Did On Our Holiday.
Scott betrad de studio met de intentie om dezelfde live-energie te gebruiken die de beste albums van The Waterboys kenmerken. ‘I set out to make a record with an ensemble playing live, to get that performance spirit. It’s how I recorded Fisherman’s Blues’. Modern Blues werd opgenomen met oude en nieuwe vrienden. Drummer Ralp Salmins horen we naast Scott en Steve Wickham. Nieuw zijn toetsenist Paul Brown en David Hood, de legendarische bassist uit de hoogtijdagen van de FAME studios en Muscle Shoals. Op de vraag waarom Scott, die grotendeels in Dublin woont, voor Nashville heeft gekozen, antwoord hij: ‘Nashville has a reputation as Music City, USA and I fancied some of that. It’s one of the few cities that still has a recording studio industry intact, which brings the spur of competition. I know that across town Jack White’s making a record, The Black Keys are making theirs. I like that competitive feeling, it’s exciting. It’s a spur.’
In goede Waterboys-traditie definieert de zucht naar ontdekken ook Modern Blues. Er zijn maar weinig bands die zichzelf zo vaak opnieuw hebben uitgevonden als The Waterboys. Opgericht in 1983 liet de groep op haar eerste drie albums een gelaagde post-punk sound horen die op een hoogtepunt kwam met This Is The Sea uit 1985. Vanaf dat moment heeft de muziek van de groep zich altijd ontwikkeld. Van de mix van Keltische folk, country en rock op het klassiek geworden Fisherman’s Blues tot het gitaar gedreven Dream Harder, de geagiteerde sonische ontdekkingen op A Rock in the Weary Land en de vurige poëtische passie van An Appointment with Mr Yeats. Ontstaan uit wat Scott betitelt als een ‘rootless’ periode, steeg The Waterboys in 2011 weer naar grote hoogte met An Appointment with Mr Yeats, een album met veertien gedichten van W.B. Yeats op rockmuziek. Zowel het album als de tournee worden door velen gezien als een piek in de carrière van The Waterboys. Ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van Fisherman’s Blues verscheen in 2013 de Fisherman’s Box, een zeven discs tellende werk met de epische Irish Sessions die de band tussen 1986 en 1988 opnam.