Dinsdag middag nam Jan Smit als ambassadeur van SOS Kinderdorpen in Den Bosch een cheque van € 45.252,- in ontvangst voor de stichting. Het prachtige bedrag werd opgehaald tijdens een actie van een supermarktketen in samenwerking met de oranje paprika telers. De supermarkten zamelden deze zomer met de Oranje Kanjer-campagne geld in voor SOS Kinderdorpen, met de verkoop van oranje paprika’s. De supermarkten doneerden voor iedere verkochte paprika 10 cent aan het goede doel. Klanten die de paprika’s kochten konden bovendien een privéoptreden van Jan Smit winnen.
Gelijktijdig aan de campagne organiseerden de supermarkten een statiegeldactie voor SOS Kinderdorpen. In totaal werd met de acties € 45.252,- opgehaald. Dit bedrag wordt besteed aan de bouw van een nieuw SOS kinderdorp, Yammousoukro, in Ivoorkust. De levensomstandigheden van kinderen hier zijn door de grote armoede en de gevolgen van de jarenlange burgeroorlog schrijnend. Zo leeft 31 procent van de kinderen zonder biologische ouders en gaat slechts 20 procent van de kinderen naar school. In Yamoussoukro geeft SOS Kinderdorpen 120 kinderen weer een liefdevol thuis. Een veilige plek waar zij met de zorg van een toegewijde SOS moeder zich kunnen ontwikkelen tot een weerbare volwassene en zo de armoedecirkel doorbreken.