De release van U2’s nieuwe album ‘Songs of Innocence’ werd door fans met blijdschap ontvangen. Wel vroegen zij zich af waarom het gratis was, wat is de tactiek achter deze stunt. Het gratis weggeven van het album zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de verkoopcijfers, dus er zit waarschijnlijk iets achter…. Afgelopen dinsdag lichtte Bono via U2’s officiële Facbook pagina een tipje van de sluier op. In het bericht stond dat de release van een tweede album, getiteld ‘Songs of Experience’, aanstaande is.
“We werken de komende jaren samen met Apple aan wat gave dingen, innovaties die de manier van het muziek beluisteren en bekijken zal veranderen. We houden jullie op de hoogte. Als jullie ‘Songs of Innocence’ goed vinden, wacht dan met spanning af tot de release van ‘Songs of Experience’. Het album zal binnenkort gereed zijn, echter, dit heb dat al eerder gezegd…”
De band zal niet bankroet raken over de manier waarop ‘Songs of Innocence’ gepromoot is. Apple heeft zowel U2 als platenmaatschappij Universal, naar wat verluidt, een vergoeding gegeven van een kleine 100 miljoen dollar. De basis voor de nieuwe strategie komt waarschijnlijk van de band’s nieuwe manager Guy Oseary, hij nam een jaar geleden het roer in handen. Zijn innovatieve ideeën gebruikte hij al eerder voor Madonna’s carriére en het lijkt erop dat ze ook U2’s carriére weer nieuw leven hebben ingeblazen.