De Engelse Nederlander Benjamin Herman behoeft geen introductie meer. De saxofonist en bandleider van het New Cool Collective is bekend van die beroemde formatie, van zijn samenwerkingen met zo ongeveer half Nederland, en van zijn eigen solo-werk. Solo brengt Herman nu met ‘Trouble’ zijn inmiddels 16e plaat, wat boven verwachting een subliem samenspel is geworden met de pas 24-jarige Daniel von Piekartz. Deze nog jonge getalenteerde pianist/zanger kan je wellicht het best beschrijven als de Nederlandse ‘Jamie Cullum’, om de druk maar even van Benjamin’s schouders af te halen. Ontdekt in De Kring in Amsterdam, alwaar de saxofonist zijn laatste twee live-albums opnam, nam Herman de pianist mee voor een optreden in Milaan.
Door een nog groter toeval werd daar in Italië Von Piekartz’ zangstem ontdekt waarvan ‘Trouble’ nu uiteindelijk een mooi exponent is geworden. Het vaste trio van Benjamin Herman is voor de gelegenheid ook nog aangevuld met pianist Miguel Rodriguez, doch slechts op de twee instrumentale werken van de langspeler; op de overige acht is het de jonge Von Piekartz die de toetsen beroert, naast de zoetgevooisde stem van de zanger/pianist. De instrumentale werken, ‘Curacao’ (een cover van Cal Tjader) en Michel Legrand’s ‘You must believe in spring’ zijn naast dat ze “slechts” instrumentalen zijn, de twee uitschieters op het album. Het werk met Rodrigues is wat meer up-tempo van aard, overigens net als de swingende titeltrack. Daarop laat de jonge zanger/pianist wellicht op de meest duidelijke manier blijken nu al tot de top te behoren van de Nederlandse jazz-scene.
Voor Benjamin Herman is op ‘Trouble’ wel een vreemd ogende rol weggelegd. Al waar de oorspronkelijke Londenaar bij zijn eigen projecten toch altijd wel als bandleider optreedt, is het juist Herman die op ‘Trouble’ overduidelijk een stapje terug doet. Een rol als sessiemuzikant op zijn eigen plaat, die overigens vol staat met heerlijke jazz-klassiekers. Herman lost bijna onzichtbaar op in het trio, dat verder bestaat uit Ernst Glerum (contrabas) en Joost Patocka (drums), en op een uitschieter na, zoals de vloeiende solo in ‘Love theme from Spartacus’, lijkt het alsof Herman zich schikt in zijn rol. Zijn rol om de jonge talentvolle Von Piekartz naar voren te schuiven als wellicht een opvolger van zijn drie Edisons. Die eerste Edison die komt er sowieso aan, want het is schier ondenkbaar dat ‘Trouble’ dit jaar de Edison voor beste jazz-plaat mis zal lopen. Een Edison, die dan volledig ten goede dient te komen aan de glansrijke overwinning die Von Piekartz heet. (8/10)(Roach Records/Dox Records)