Wat een Nacht was het. In mijn hoofd duurt de Nacht nog steeds voort. Wat een stemmen! En vooral wat een afwisselend programma, het was non-stop genieten. Met de ogen gesloten hoor je alle tenoren, baritons, sopranen en mezzo-sopranen uit het verleden, heden en voorlopige toekomst voorbij komen. Het stemgeluid van tenor Nurlan Bekmukhambetov deed me zelfs denken aan een 78-toerenplaat, maar dan zonder krasjes.
Met de ogen open krijgen de sopraanstemmen ook nog een prachtig gezicht. Een plezier om naar te luisteren en te kijken. Het opnoemen van alle stukken die gespeeld en gezongen werden zou weleens tot een euforie kunnen leiden die voor iemand die het niet gehoord en gezien heeft, als overdreven beschouwd zou kunnen worden. Niets is echter overdreven. Het was gewoon fantastisch!
Maar ik ontkom er toch niet aan om er een paar tranentrekkers uit te lichten. Er zijn veel soorten Koninginnen van de Nacht, maar Ekatarina Ferzba maakte de Nacht met haar overrompelende heldere stem tot een heel bijzondere. De Aria van Lakmé van Léo Delibes, bezorgde menigeen kippenvel, of traantjes, of andere emotionele uitingen. Het vrolijke Poppenlied van Olympia uit Les Contes d’Hoffmann van Offenbach, door Olga Vutiras, was ongelooflijk technisch knap, humoristisch, en kwam daarbij ook nog over als een volleerde ballerina, inclusief spitzen. O Sole mio door de 3 tenoren was spectaculair.
Ze mochten niet zonder toegift de coulissen opzoeken, om daarna met alle zangers met een spetterende Brindisi uit La Traviata, de Night of Nights af te sluiten. Tot slot een compliment voor het orkest en dirigent dat alles bijzonder soepel begeleidde, en de Bacchanale van Saint-Saëns speelde, alsof ze door de duivel zelf op de hielen werden gezeten. Ook weer iets voortreffelijks was het Koorstuk uit de Opera Eugen Onegin van Tjaikovsky met een koor dat wat omvang niet zo groot was, maar wat volume en klank betreft diepe indruk maakte. Een bijzondere avond die nog lang in mijn herinnering zal blijven, en niet gauw overtroffen zal worden.
Niets negatiefs? Jawel, een half bezette zaal. Dit gezelschap verdient volle zalen. Mensen, ga luisteren en kijken!