Within Temptation brengt binnenkort haar 6e studioalbum uit, genaamd ‘Hydra’. Op dit album zijn verschillende bijzondere samenwerkingen te horen met bijvoorbeeld Xzibit en Dave Pirner en zijn er veel verschillende invloeden op de plaat te horen. Maxazine sprak zangeres Sharon den Adel over het nieuwe album.
Jullie hebben een nieuw album opgenomen, hoe zijn jullie op de naam gekomen?
“Hydra is een meerkoppig monster. Muzikaal gezien staat het voor de diversiteit die het album in zich heeft. Verschillende bijzondere samenwerkingen met bijvoorbeeld Xzibit komen voor op dit album. We hebben gewoon verschillende muziekstijlen, en we hebben oude elementen van vorige albums terug laten komen op dit album. Er staan ook veel nieuwe dingen op het album. Dus je slaat een kop van ‘Hydra’ en je krijgt er verschillende elementen voor terug. Ik denk dat dit het meest veelzijdige album is die we tot nu toe hebben gemaakt”.
Wie heeft de artwork gemaakt?
“Dat is Romano Molenaar. Hij doet in Amerika ook Batman en X-men en heel veel toonaangevende strips. We hebben hem ooit ontmoet bij Chronicles of Spellborn, wat een online internetgame was. Wij werden namelijk gevraagd om daar muziek voor te schrijven en toen hebben we hem leren kennen. En altijd als we iets hebben, geboortekaartjes en dergelijke, dat maakt hij altijd”.
Hoe komt zo’n samenwerking met bijvoorbeeld Xzibit tot stand?
“Het was meer dat wij een combinatie wilden maken met verschillende soorten muziek, maar dan wel wat voldoet aan het typische Within Temptation geluid. Dus een bepaalde soort melancholie, het moet groots zijn, zonder episch te worden. Het moest een typisch Within Temptation nummer worden met in het begin een piano maar toch ook de zware gitaarsound ernaast. We zijn in het proces telkens met hiphoppers gaan zitten om te kijken van ‘hoe klinkt het dan’ en ‘zou dit nummer gaan werken?’. Toen gingen we op zoek naar iemand waarmee het klikte en die ook bij onze muziek past. Xzibit’s stem is natuurlijk heel laag en ook heel donker, en hij heeft in het verleden al veel geëxperimenteerd met heavy gitaren en een orkest bijvoorbeeld, hij staat dus best open voor verschillende muziekstijlen. En ook zijn persoonlijkheid sprak ook heel erg aan. We hadden hem ‘carte blanche’ gegeven, hij mocht zijn eigen tekst op het nummer schrijven. Het moest natuurlijk aansluiten op onze tekst, maar hij mocht er mee doen wat hij wilde”.
Waar halen jullie telkens alle inspiratie vandaan?
“Er is altijd wel iets dat je inspireert, een boek of een film, of een gebeurtenis. ‘Hydra’ gaat vooral over de grote dingen in het leven, grote thema’s waar iedereen mee te maken krijgt. Ik moet zeggen dat er altijd wel iets is om over te schrijven. En onze drijfveer is dat er altijd wel iets is wat groter en beter geschreven worden. Wij hebben als band altijd de honger om het beste liedje ooit te schrijven, maar dat is natuurlijk relatief, want een liedje is gedateerd en zal over een tijdje niet meer het beste liedje ooit zijn, en dat houdt ons scherp”.
Als je naar dit album kijkt, staat voor jou het beste nummer wat je ooit gemaakt hebt erop?
“Ik denk dat het nummer met Xzibit ‘And we run’, toch wel een van de beste nummers is die we gemaakt hebben. Het is in ieder geval het meest spectaculaire nummer, dat je denkt van ‘dit is een lekker liedje’ en dan komt hij binnen. Cherry on the cake”.
Je zegt net dat je probeert ieder album het beste ooit te laten worden, heb je dan spijt van de beslissingen die je op vorige albums hebt gemaakt?
“Nee, ik denk dat ieder album een logische stap is op het vorige. Het startpunt van het volgende album zijn de elementen die je hebt gemist op het vorige. Het begint nu alweer te borrelen bij de band om nieuwe dingen te maken. Ik ben nog steeds verliefd op de vorige plaat.
Wat maakt het dat jullie zo succesvol zijn in het buitenland?
“In sommige genres is er veel concurrentie in het buitenland, het genre waarin wij muziek maken, is niet zoveel concurrentie”.
Zie jij die bands als concurrentie?
“Ik zie het vooral als collega’s, ik heb ze nooit als concurrenten gezien. Ik denk dat hoe meer bands er in een scene is, hoe sterker een scene is, waardoor er bijvoorbeeld nieuwe festivals ontstaan. Het is wel zo dat ik meer wordt geïnspireerd door muziek buiten de scene dan door mijn collega’s”.
Op dit moment speelt digitalisering een grote rol in de muziekwereld, is het voor jullie nog wel financieel aantrekkelijk om een album te maken?
“We moeten het voornamelijk hebben van optredens en merchandise, maar we hebben het geluk dat nog veel mensen onze cd’s kopen. Ook krijgen we wat inkomsten binnen vanuit YouTube omdat onze clips veel bekeken worden. Dus het is nog steeds wel aantrekkelijk om cd’s uit te brengen, al is de grootste inkomstenbron het optreden”.
Hoe bereid je je voor op een opnameproces of het touren?
“Ik heb een hele tijd bootcamp gedaan en zelfs een tijdje ‘6 weeks to Fabulous gedaan’, 2 keer per week, vol aan de bak, heel leuk om te doen. Het heeft meegenomen dat het goed voor je lijf is, maar vooral dat ik nog steeds vol energie over het podium kan rennen en springen. Natuurlijk heb ik geleerd om goede controle te krijgen over mijn stem en ik bereid me voor op het volgende stuk tijdens een optreden. Als ik weet dat er een gitaarsolo aankomt, dan kan ik even op adem komen en er daarna vol tegen aan. Soms lijkt de zang er ook wel eens onder, ik zal niet altijd klinken als op de plaat, maar dat laat ook wel blijken dat ik op ga in de muziek. Dat trekt juist het publiek vaak over de streep om helemaal uit hun plaat te gaan tijdens het optreden”.
Op dit album staan er dus veel verschillende invloeden, zou je zelf niet eens iets anders willen doen?
“Ik zit natuurlijk ook aan die schrijftafel, dus alles wat we geschreven hebben, is ook van mij dus ik sta er 100% achter wat we schrijven. Dus ik heb niet echt de behoefte om iets te doen. En we zijn natuurlijk heel druk, vooral nu met het nieuwe album, daar zit een gigantische marketingcampagne achter, waardoor ik niet eens tijd zou hebben om iets voor mezelf te kunnen doen. Ik zou nooit stoppen met muziek maken, tenminste, dat hoop ik nooit te hoeven doen. Ik heb genoeg ideeën, en er zijn genoeg dingen die ik ooit wil doen, maar daar moet ik eerst tijd voor vinden”.
Zie je Within Temptation als werk of is het je passie?
“Het is eigenlijk een combinatie van beide, het is mijn hobby en het zit vol met passie. Toevallig verdien ik geld met mijn passie, en ik hoef geen concessies te doen. We hebben inmiddels denk ik wel bewezen dat ook al volg je je eigen weg, en ben je eigenwijs, en altijd weer wat anders probeert, dat we toch succesvol zijn”.
Hoe ga je om met negatieve recensies of meningen van mensen?
“Het gaat er om hoe mensen het brengen, je kan het op een respectvolle manier brengen en het onderbouwen, dan heb ik er geen problemen mee. Maar er zijn ook genoeg mensen die aannames doen zonder het te verifiëren en dat vind ik lastig. Maar we draaien al zó lang mee, dus ik ben niet anders gewend. Hoewel het soms wel raakt, het is natuurlijk je kindje waar je hard aan hebt gewerkt. Dus het doet wel met je, maar dan probeer ik het naast me neer te leggen. En ik hoop dat mensen ook gewoon de positieve dingen lezen die worden geschreven”.
Wat vindt je het leukste element van de muziekwereld?
“Toch wel het maken van de muziek. Het schrijven en uitvoeren van de muziek. Hoewel, altijd als een album bijna klaar is, ben ik blij dat ik weer kan touren en de nummers aan het publiek kan laten luisteren. En op het moment dat je aan het eind van de tour zit, ben je ook wel weer toe aan het schrijfproces, om wat meer rust te krijgen en echt te graven in je zelf om iets nieuws te kunnen schrijven”.
Foto: (c) Armelle van Helden