Milton Nascimento is een van de meest gerespecteerde en – volgens liefhebbers – meest geniale muzikanten uit de Braziliaanse muziekgeschiedenis. Daardoor is hij ook voor veel musici een inspiratiebron die zich graag wagen aan zijn ingenieuze harmonieën en arrangementen. Zo ook de Rotterdamse zangeres Agnes Gosling die op haar debuutalbum ‘Cais’ fraaie uitvoeringen van Nascimento’s liedjes presenteert.
Agnes Gosling is een conservatorium geschoolde zangeres uit Rotterdam met een bachelor en master in latin vocals. Haar kennismaking met zangicoon Elis Regina leidt tot een enorme fascinatie voor Braziliaanse muziek. Via Regina belandt ze bij Milton Nascimento, wiens distinctieve sound een openbaring is voor wat ze op dat moment aan muzikale kennis en ervaring in huis heeft. Haar bewondering is zo groot dat ze besluit om Nascimento op haar debuut centraal te zetten.
Klassiekers
Met dik 40 albums op zijn naam is het oeuvre van Milton Nascimento van een dusdanige omvang dat het alleen al een uitdaging is om een representatieve keuze te maken. Agnes lijkt haar klassiekers te kennen, want op ‘Cais’ maakt ze een verantwoorde selectie met een aantal essentiële hoogtepunten uit het vroege werk van de Braziliaan. Met stukken van de lp’s ‘Courage’ (1968), ‘Clube Da Esquina’ (1972) en ‘Milagre Dos Peixes’ (1973) kiest ze erkende parels.
Expressief
‘Cais’ opent meteen al prikkelend met Gosling’s feilloze Portugese zang, het sambaritme en smaakvol pianospel in de klassieker Vera Cruz. Wat opvalt is dat Agnes het karakteristieke geluid van Nascimento zo goed weet over te brengen: een bijzonder expressieve benadering, rijk aan lange noten, subtiele scats en harmonie. Haar bereik is groot, terwijl de intonatie ook de invloed van Elis Regina ademt, dat onderstreept wordt in het spannende Caxangá.
Gosling benadrukt de dromerige, mysterieuze kant van de muziek door sommige nummers met aparte thema’s in te leiden, zoals in de titeltrack en ‘Milagre Dos Peixes’ wat nieuwsgierigheid als effect oplevert. Ook de twee eigen composities ‘Como É Que Eu Não Sei Te Amar’ en ‘Sin Despedida’ mengen zich zonder problemen tussen de rest van de songs, waardoor ‘Cais’ een coherent geheel vormt.
Fris en sprankelend
De reden dat dit album slaagt is, omdat Agnes Gosling dicht bij de oorspronkelijke versies van de liedjes van Nascimento blijft, zonder dat ze het klakkeloos kopieert. Zijn muziek is uit duizenden herkenbaar en dat komt sterk naar voren. Ook de uitdagende arrangementen volgen de lijnen van het originele werk, terwijl de algehele sound fris en sprankelend is. Dat is naast Gosling te danken aan onder anderen pianist Gideon van Gelder (José James, Lilian Vieira), drummer Richard Spaven (José James, Flying Lotus) en bassist Robin Mullarkey (Natalie Williams), maar ook aan Vincent Helbers (Flowriders) die een knappe productie neerzet.
Met ‘Cais’ maakt Agnes Gosling een formidabele entree. Een zangeres van formaat met een heerlijk timbre en intonatie waarmee ze het werk van Milton Nascimento alle eer aandoet. Dit album is niet alleen een aanrader voor zijn fans; ook muziekliefhebbers die onbekend zijn met Nascimento’s werk, krijgen met ‘Cais’ een beknopte – de cd duurt slechts 40 minuten – maar krachtige introductie. Een verrukkelijke plaat die je blijft draaien! (9/10) (TARO Records)