Al 30 jaar in het vak en zojuist begonnen met haar 21ste Theatertour “Moet niet gekker worden”, kunnen we wel stellen dat we Tineke Schouten niet meer kunnen wegdenken uit de Nederlandse theatergeschiedenis. Vorig jaar vierde nog ze haar 30 jarige jubileum met een Best-off DVD en speelde zij haar 20ste voorstelling “LOL Inclusive” maar dat is geen reden om ook dit theaterseizoen weer een productie naar Nederlandse theaters te brengen. Ik bezocht naar nieuwe voorstelling “Moet niet gekker worden” in Tilburg.
Als het rode doek open gaat, zien we Tineke als zijnde Brigitte Kaandorp achter een piano. De boodschap van Brigitte is dat het allemaal niet goed gaat. Niet met met ons, niet met de staatskas en zelfs in Theaterland beginnen ze de crisis te voelen. Een geluk voor ons, vanwege de crisis hebben alle cabaretiers onder elkaar besloten elkanders voorprogramma in te vullen. Terwijl Tineke bij Youp van ’t Hek op toneel staat brengt Brigitte de zaal in Tilburg even flink aan het lachen. Onder het motto “Help elkaar in deze moeilijke crisistijd”, brengt Tineke als zijnde Brigitte nog even een maatschappelijke boodschap voordat Brigitte plaats maakt voor Schouten zelf. Nouja, bijna.. Eerst nog een spannende act van Hans Klok. “Drie voor de prijs van een”, verkondigt Brigitte nog lachend voordat ze het toneel verlaat.
Na het nogal bijzondere voorprogramma is het aan Tineke om Tilburg te vermaken. Samen met regisseur Jasper van Heugd heeft zij weer een fris programma in elkaar gedraaid vol met verrassende elementen. Tineke begint de voorstelling erg intiem en zoekt meteen interactie met het publiek. Samen met de zaal zingt ze het nummer “Moet niet gekker worden”, waar ook nog eens de zaal als orkest mag dienen. De sfeer zit er meteen goed in en de zaal gaat lekker mee. Tineke lijkt het allemaal alleen te gaan doen deze avond, geen orkest, geen showballet en geen groots decor. Het is dan ook bizar hoe de toneelploeg na een kleine tien minuten het podium toch weet te transformeren naar een prachtig theaterdecor. Waar Tineke eerst nog haar subtiele zolderkamer als decor inzette, zien we weer wat de huidige theatertechniek allemaal kan tegenwoordig. En Tineke? Die schakelt net zo snel mee qua typetjes en misschien zelfs nog wel sneller dan de techniek.
Dat Schouten haar vak verstaat blijkt ook wel uit deze frisse en fruitige theaterproductie. Doordat Tineke al 30 jaar in het vak zit, weet ze met “Moet niet gekker worden” opnieuw een theaterproductie te creëren die niet verveelt. Haar typetjes blijven ijzersterk en erg herkenbaar. Zo neemt ze ons mee in het leven van een 16 jarige tiener die volgens haar een superzwaar leven heeft. Kapotte brommers, vervelende moeders, stomme stiefvaders en uiteraard… Jongens. Begrip voor deze 16 jarige tiener krijgt de zaal vanzelf als we later kennis maken met haar moeder die een date probeert te scoren bij haar yoga docent. Tussendoor maken we ook nog even kennis met Mamma Cash en Amy Winehose en uiteraard sluit Bep Lachebek de avond af, als ze vertelt over haar gedwongen vrijwilligerswerk in het lokale ziekenhuis. Kortom: Een avond humor en lachen!
Ook met “Moet niet gekker worden” weet Tineke Schouten weer een krachtige theaterproductie naar de Nederlandse theaters te brengen. Nog altijd even vlot en vol enthousiasme weet ze een avondvullend programma zeer vermakelijk te presenteren en goed gebruik te maken van het net zo enthousiaste theaterpubliek. In combinatie met het goed op elkaar ingespeelde live orkest onder leiding van Frank van Wanrooij en de showfactor die deze productie meedraagt zorgt dat dit een productie is die je als komedieliefhebber dit seizoen zeker niet mag missen.
Foto’s (c) Bas Oeijen