Zojuist is de eindstand bekend gemaakt van 3FM Serious Request, het astronomische bedrag van €12.302.747 is er opgehaald voor het Rode Kruis. De afgelopen week hebben de drie DJ’s Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering zich in het Glazen Huis op het Wilhelminaplein te Leeuwarden ingezet voor het Rode Kruis. Giel, Coen en Paul hebben die dagen niets gegeten en maakten 24 uur per dag radio en TV om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor kinderen die sterven aan de gevolgen van diarree; een stille ramp die elk jaar 800.000 kinderen treft en waarvoor het Rode Kruis zich inzet.
Het Rode Kruis helpt
Elke dag sterven 2200 kinderen onnodig aan de gevolgen van diarree. Dat zijn ruim 70 volle schoolklassen per dag. Jonge kinderen zijn kwetsbaar omdat ze nog weerstand moeten opbouwen en diarree breekt de weerstand af. Kinderen met diarree, die niet behandeld worden, sterven door uitdroging. Diarree is meestal het gevolg van gebrek aan schoon drinkwater, gebrek aan sanitaire voorzieningen en gebrek aan kennis over de consequenties van slechte hygiëne. Ouders hebben meestal onvoldoende kennis om diarree te voorkomen, om het zieke kind te helpen en het leven van hun kind te redden. Het Rode Kruis helpt met praktische hulp en begeleiding deze stille ramp te bestrijden.
Iedere euro die voor 3FM Serious Request wordt ingezameld, gaat volledig naar Het Rode Kruis. Het Rode Kruis helpt en bereikt met haar netwerk van miljoenen vrijwilligers de kinderen en gezinnen die dat het hardst nodig hebben. De organisatie redt levens met schoon drinkwater, met zeep en met ORS (geneesmiddel dat uitdroging helpt voorkomen). Het Rode Kruis legt sanitaire voorzieningen aan, zowel thuis als in de gemeenschap, en leert kinderen en hun omgeving hoe die gebruikt en onderhouden moeten worden. Vrijwilligers geven ouders en kinderen informatie over hygiëne en over de juiste behandeling van zieke kinderen met diarree.
In 2004 haalde 3FM Serious Request € 915.955 op voor de vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Sinds 2006 namen verschillende andere landen en radiostations het format van de actie over, bijvoorbeeld in Vlaanderen, Zweden, Kenia en Zuid Korea. In 2012 stond het Glazen Huis in Enschede. De actie voor het ‘terugdringen van babysterfte’ bereikte 12,1 miljoen Nederlanders. In 2014 staat het Glazen Huis in Haarlem.