Vrijwel niemand wist er vanaf tot het moment dat het album plotsklaps uitkwam. Eerst digitaal maar uiteindelijk ook op fysiek album, gelukkig. Beyoncé wilde de geruchtenstroom voor zijn en niemand maar op het idee laten komen om het album te gaan zoeken om het te laten uitlekken. En dat is gelukt. Beyoncé brengt in navolging van vrijwel iedere andere artiest nu haar eigen ‘persoonlijke’ album. En persoonlijk is het geworden.
De zangeres heeft van haar vijfde een erg persoonlijk album gemaakt. Bijna autobiografisch conceptueel zouden we bijna zeggen. De queen of R&B maakt op ‘Beyoncé’ een overzicht van haar leven, of, probeert dat te doen. Met flarden van ‘oude fragmenten’, al dan niet gereconstrueerd, laat zij haar fans meegenieten in een kijkje achter de schermen van haar (voornamelijk) kindertijd. Van haar miss-verkiezing tot het oude hiphopgroepje waar Mrs. Knowles vroeger deel van uit maakte. Ver voor Destiny’s Child dan.
Diegenen die vrezen dat ‘Beyoncé’ een ‘we gaan terug naar onze kindertijd’- plaat is geworden, kunnen we gerust stellen. ‘Beyoncé’ klinkt volwassener dan ooit en ook de teksten zijn zeker niet van ondermaats niveau. Sexueel getinte lyrics blijven als vanouds bij Beyoncé en tesamen met de experimenteel dreunende beats, maakt het ‘Beyoncé’ een blijvend interessant album.
Het album is voor de gelegenheid aangevuld met een DVD, met daarop 17 nieuwe videoclips, of beter gezegd: korte filmpjes. Drie meer dan de audio-versie van ‘Beyoncé’ bevat en dat is wel vreemd te noemen. Ook vreemd is dat de nummers stuk voor stuk sterk, haast feministisch, klinken, vrijwel allemaal geschikt voor de radio, maar er eigenlijk geen enkele echte gegarandeerde hit-single bij zit. ‘Xo’ en ‘Blow’ zijn dan wel uitgebracht als zodanig, maar om nu te zeggen dat die net als het album direct aan de top van de hitlijsten pronkten, niet echt.
Het maakt in feite niet echt euit voor de zangeres, die op het album in duet gaat met onder anderen hubby Jay-Z. ‘Beyoncé’ is een persoonlijk album geworden voor haar, en mogelijk heeft de superster het slechts uitgebracht ‘omdat het moest van haarzelf’. Het geeft allemaal niets, ‘Beyoncé’ is een ijzersterk album geworden, wellicht ontbreekt die ene superhit, maar voor de fans (en ook de niet die-hard fans) is het een album dat staat als een huis. Van juegd, tot aan de huwelijkse problemen, een kleine verwijzing naar haar miskraam, maar ook een toegevoegde waarde van enkele samples van Blue Ivy, haar dochter op de track ‘Blue’. Een persoonlijk en krachtig album voor Beyoncé! (8/10) (Colombia)