Als drie hiphopveteranen in 2008 de koppen bij elkaar steken om een frisse alternatieve hiphopsound neer te zetten, is dat de stap om jarenlang bij te schaven en de lat steeds hoger te leggen. Vijf jaar experimenteren door Def P. (Osdorp Posse, Def P. & Beatbusters) en de Almeerse rapper Jerome XL heeft dan ook een extreem scherp album voortgebracht. Door de jaren heen zijn de Digibombers aangevuld door beatprofessor Sec, en zo is het trio wellicht de nieuwe sensatie aan het hiphopfront.
De titel ‘Laad je Cutscene’ wordt door velen waarschijnlijk verkeerd opgepakt; slechts de gamesgeneratie zal de titel op de juiste waarde weten te schatten. Die multi-interpretabele titel geeft wel aan waar de grote kracht zit op ‘Laad je Cutscene’. Zeker voor de mensen die de Osdorp Posse door en door kennen is het album een aangename verrassing. Muzikaal gezien is de vervanging van Seda door Sec een nieuwe gewaarwording. Waar Seda bij de Osdorp Posse een van de drijvende krachten achter de grondleggers van de Nederhop was, is Sec een stuk verder als het gaat om gedurft experimenteren. Stampende beats hebben bij de Digibombers plaats gemaakt voor gewaagde breakbeats, overdubs en gaat het trio waarachtig enkele malen richting de triphop, Dubstep en Drum ’n Base. En dat gaat het drietal waarachtig goed af.
Vergeleken met de Nederhop van de jaren 90 is Digibombers een sneltrein. Vloeiers volgen elkaar op in rap tempo en Def P. en Jerome XL vullen elkaar daarbij goed aan. Niet alleen qua stemmen en afwisseling, maar ook de opvolging in raps door de nummers heen gaan als ware het de eredivisie in rapbattling. De voor het grote publiek relatief onbekende, maar hoorbaar ervaren Jerome XL heeft ondanks zijn Limburgs/Indisch/Duitse roots en accentlozere flow die in combinatie met oer-Amsterdammer Def P. een traktatie voor het oor is. P en XL kennen elkaar al jaren van De Onderhonden (waarin ze samen met Das de Rijmmaniak en Casto (de Communicator) al rapten op de beats van o.a. ook Sec(retaris)). De flowen is de heren niet vreemd en dat blijkt uit de vele freestyle-achtige raps op ‘Laad je Cutscene’.
Textueel is het veelal eenvoudig qua thematisering, hetgeen je ook wel kan verwachten met freestyloe flowing, hoewel er enkele grote meesterwerken (nee, meesterwerkjes zou de tracks te kort doen) op het album zijn geperst. ‘Echt waar’ (waarop Jerome XL nog refereert aan Def P.’s Osdorp Posse), titeltrack ‘Laad je Cutscene’ en als klapper op de vuurpijl ‘Heldere maan’ dat zelfs radiowaardig is. Het zijn niet de minste tracks op ‘Laat je Cutscene’, een waar stukje propaganda (Nee, geen antipaganda), waarmee de groep zichzelf definitief mee op de hiphop-kaart heeft gezet. Aanradertje! (8/10) (The Source)