Nederlands meest bekende drummer is wellicht wel onze enige echte ‘Cesar Zuiderwijk’, hij drumt in onder andere ‘Golden Earing’ en brengt ook al een aantal jaar een bijzondere vorm van theater naar de Nederlandse theaters. Na 3 succesvolle theaterprogramma’s brengt hij nu het programma ‘Drummoires’, wij bezochten deze voorstelling in het Chassé Theater in Breda.
In 1970 begon het succes voor de Haagse drummer Cesar Zuiderwijk, hij ging drummen in de rockband ‘Golden Earing’. Een grootse carrière volgde en hij drumde samen met zijn band wereldwijd op grote podia’s. Het is dan ook niet gek dat Cesar tegenwoordig op verzoek drumworkshops geeft en nu dus ook al een aantal jaar te zien is in de Nederlandse theaters.
In zijn vierde theaterprogramma vertelt hij over de halve eeuw die hij als drummer inmiddels heeft meegemaakt. Hij opent zijn voorstelling heel casual, hij loopt het podium op en begint met vertellen. Door soms met gepaste humor uit de hoek te komen heeft hij de zaal zo in zijn zak. Toch heerst er nog een nieuwsgierige spanning in de zaal. In het midden van het podium staat een gigantisch object afgedekt met een zwart doek. Cesar weet de nieuwsgierigheid vakkundig op te vermijden door nog geen aandacht te besteden aan ‘het object’ en te beginnen aan de rechterzijde van het podium waar een 5tal trommels staan opgesteld. Via deze weg neemt hij ons mee terug in de tijd. Achter elke trommel schuilt een verhaal, zo vertelt Cesar over zijn eerste drumstel en de tijd dat hij nog bij een drumband zat. Tussen de mooie verhalen door brengt hij zeer technische drumsolo’s op de 5 trommels. Ik zie verbaasde gezichten in de zaal en hoor achter mij ”Wauw, ik zou willen dat ik dat kon!”.
Na een klein half uurtje heeft Breda lang genoeg gewacht en vind Cesar het tijd om te laten zien wat er onder dat geheimzinnige zwarte doek zit. Als het doek weg is blijkt het een gigantisch drumstel te zijn waar elke drummer alleen maar van mag dromen. Het is een groot rond frame waarop allerlei drumattributen zijn bevestigt. Met wat slangachtige bewegingen weet Cesar zich door het frame te wurmen en speelt hij een ludieke scene waar het lijkt alsof hij drumauditie doet. Iets wat hij naar eigen zeggen nog nooit heeft hoeven doen maar zich nu soms wel afvraagt hoe dat had kunnen zijn. Na deze ‘auditie’ neemt hij ons mee langs zijn bijzonder drumstel. Hij speelt wat liedjes op het drumstel en behandelt tussendoor vragen uit het publiek die ze in de pauze in een grote zwarte hoed hebben mogen doen. Op basis van deze vragen vertelt hij ook weer mooie en ludieke verhalen. Door dat dit een bekend concept is in het theaterland voelt het soms een beetje cliché hoewel Cesar anderzijds er wel een eigen draai aan geeft waardoor het wel vermaakelijk is.
Cesar Zuiderwijk weet met dit programma opnieuw vele mensen te verbazen met zijn kunnen op het drumstel. Het is een wijze les voor alle jonge drummers en als echte drumfanaat moet je deze productie dit jaar zeker gezien hebben. Cesar heeft een goed verhaal en kan dit zeer prettig overbrengen op het publiek wat hem zeer krachtig maakt op het podium. De interactie is sterk en ludiek en Cesar speelt goed in op de wensen van het publiek. Of de voorstelling ook interessant is voor mensen die helemaal niets met drums hebben. Daar heb ik mijn twijfels over.