Producent Niehe Van Lambaart brengt dit theaterseizoen Baantjer in het theater. Na de succesvolle boeken, RTL tv-serie en DVD’s was het tijd voor een toneelversie. Wij vroegen acteur Peter Tuinman en Peter Römer naar de ins en outs van deze gloednieuwe theaterproductie. “Uiteraard begint het verhaal met een lijk, op het toneel. De Cock zou zich er dit keer, door omstandigheden thuis, niet mee bemoeien. Vledder mag onder toeziend oog van commissaris Buitendam het voortouw nemen. Maar de stugge, eigenzinnige rechercheur kan de mysterieuze dood van theatertechnicus Martin Moorman natuurlijk niet loslaten. Als Martin levenloos op toneel wordt aangetroffen, is iedereen geschokt. Velen hebben echter een motief om een einde te maken aan het leven van de gokverslaafde technicus.”, aldus Peter Tuinman.
Natuurlijk moesten de acteurs zich goed voorbereiden op de rol. Gelukkig zijn de boeken van Baantjes makkelijk verkrijgbaar en dus namen de acteurs de boeken dan ook vlot ter hande. Tuinman is daar duidelijk in: “Lezen! Ik heb een stapel boeken van Baantjer cadeau gekregen en de biografie over Appie Baantjer, ‘Baantjer alias De Cock’, geschreven door Geertje Bos is heel interessant. ‘De Cock’ is deels op Baantjers eigen persoon gebaseerd. De schrijver was zelf heel lang werkzaam bij politiebureau Warmoesstraat. Daar kun je niet meer in, want het is gesloten, wel heb ik een bezoek heb gebracht aan het Baantjer Museum, dit ligt er vlak bij. Dat gaf een heel speciaal gevoel.”
De Cock is eigenlijk een beetje een norse man. Het is natuurlijk makkelijk als je zelf ook iets van je rol in je hebt. Tuinman: “De Cock hecht veel waarde aan onafhankelijkheid. Dat heb ik ook. Ik ga graag mijn eigen gang. Als klein jongentje al in Friesland. Op zelfgemaakte karren trok ik de wijde wereld in, over landweggetjes door de weilanden achter ons huis. In mijn carrière is het net zo gegaan, zoeken naar mijn eigen pad. Ik was klaar met school en iedereen zei dat ik verder moest op de toneelschool. Maar nee, ik wilde aan de slag; werken! Ontzettend veel verschillende banen heb ik toen gehad, ik werkte in de confectie, bij de horeca. Tot ik uiteindelijk mijn roeping vond, op het toneel. Misschien hadden ze toch wel gelijk met die toneelschool…!”
Piet Römer is eigenlijk DE De Cock. Het kan daarom moeilijk zijn om met de zoon van DE De Cock te moeten spelen. Tuinman is het daar totaal niet mee eens: “Nee, integendeel. Hij is een fantastisch uitgangspunt. En steunt me in uitvoering van de rol. Ik vind het fantastisch om in zijn voetsporen te mogen lopen. Laten we wel zijn, het is toch de Rol der Rollen.” Peter Römer, zoon van, Piet, heeft Baantjer zo’n beetje in zijn DNA zitten. Hij schreef het script en is als commissaris Buitendam te zien in de voorstelling: “In eerste instantie zou ik alleen het script schrijven. Maar toen we geen geschikte Buitendam konden vinden, riep ik eigenlijk gekscherend “Desnoods doe ik het zelf!”. Ja, zo geschiedde. Baantjer is inmiddels een belangrijk onderdeel in mijn leven geworden, maar het is fantastisch materiaal. Met veel plezier heb ik het script geschreven en sta ik nu ook weer op de planken.”
Het was voor het theaterstuk makkelijk om de cast van de TV-serie te vragen. Toch is er al snel voor gekozen om dat niet te doen. “Veel waren niet beschikbaar vanwege ander werk. Serge Henri Valcke wilde echt niet en bovendien wilde we graag iets nieuws laten zien. Theater is ook wat anders dan TV”, aldus Römer, “Het mooie is dat eigenlijk, op Buitendam na, al onze eerste keuze voor wat betreft de acteurs zijn gelukt.”
Zoals met ieder moordstuk is het publiek een belangrijke getuige. Peter Römer: Ja, het publiek is inderdaad getuige. De moord is gepleegd in het theater, het publiek is daar aanwezig en dus getuige. Zij zien en horen van alles. Het is niet zo dat je een rol toebedeelt krijgt, maar je hebt wellicht interessante informatie voor mij en mijn collega’s. Het publiek mag niet weg voordat de moord is opgelost. Ook buiten de zaal kan het theaterstuk doorgaan.” Om zoals bij The Mousetrap van Agatha Christie in Londen te voorkomen dat het publiek het slot verraadt, hebben de producenten voor een aparte oplossing gekozen: “De voorstelling kan op zes verschillende manieren eindigen. Peter Tuinman bepaalt samen met de andere acteurs welk einde er gespeeld gaat worden. Het is dus altijd weer een verrassing.” Peter Römer is zeker van zijn zaak en van zijn stuk. ‘Baantjer, in het theater’ speelt inmiddels al enkele weken door het hele land en blijft dat nog doen tot eind februari 2014.