In april van dit jaar hebben we al een recensie geplaatst van Arthur ‘Big Boy’ Crudup , een teruggevonden parel uit de archieven van Delmark. Nu heeft Delmark weer wat boven water weten te halen. Weliswaar niet uit het eigen archief maar gevonden in het huis van de artiest zelf. Het betreft hier de nooit uitgebrachte allereerste studio-opnames van Tail Dragger. Opgenomen op 29 september 1982 in Melrose Park, Chicago en nu voor het eerst uitgebracht op het Delmark label onder de naam ‘Stop Lyin’- The Lost Session’. Een pareltje van 10 nummers, allemaal geschreven door James Yance Jones (Tail Draggers echte naam) wat ons een prachtige kijk geeft op de Chicago West Side Blues scene van de jaren ’80.
Tail Dragger bespeelt geen instrument, dus moet hij vertrouwen op zijn op Howlin ‘Wolf-geïnspireerde vocalen. Johnny B Moore en Jesse Lee Williams op gitaar, Willie Kent op bas, Larry Taylor op drums, Eddie ‘Jewtown’Burks en Little Mack Simmons op harp en Lafayette Leake op piano zijn de muzikanten van dienst die deze Howlin’ Wolf protegé perfect begeleiden op deze cd.
Met zijn rauwe raspende stemgeluid weet Tail Dragger van elk nummer wel iets bijzonders te maken. ‘Ain’t Gonna Cry No Mo’ and ‘Please Mr. Jailer’ zijn prachtige slowblues nummers terwijl ‘Stop Lyin’ and ‘Don’t You Want a Good Man’ heerlijke straight-up shuffles zijn. Het enige wat (voor mij) niet had gehoeven is ‘Tail’s Tale’, een dik 16 minuten durend soort van interview met Tail Tragger. Voor de rest is het een puik album, misschien stiekem wel het beste album van deze man. (Delmark Records)(8/10)