In het kader van het Time Shift Festival konden wij getuige zijn van een bijzonder concert, uitgevoerd door een bijzondere combinatie in de Kleine Zaal van de Oosterpoort te Groningen.
Voor een select publiek werden twee stukken ten gehore gebracht door het ‘Ragazze Kwartet’ (eerste deel) en ‘Slagwerk Den Haag’ in combinatie met het Ragazze Kwartet (tweede deel). Het was een concert met louter ‘minimal music’ en dat op een geheel eigenzinnige manier bewerkt en gespeeld.
Eerst werd door ‘Ragazze’, dat wordt gevormd door Rosa Arnold en Jeanita Vriens op viool, Annemijn Bergkotte op altviool en Geneviève Verhage op cello, het vijfde strijkkwartet van Philip Glass uitgevoerd. Dit werd op een buitengewoon goede manier gedaan, en na tien minuten zat ik, toch kritisch als liefhebber van muziek van Glass, op het puntje van mijn stoel. Toen het stuk na een dik half uur ten einde kwam volgde er dan ook ook groot applaus.
Daarna volgde het stuk ‘In C’ van Terry Riley. ‘In C’ is een semi-aleatorisch muziekstuk gecomponeerd door Terry Riley in 1964 voor eigenlijk alle vormen van mogelijke ensembles, alhoewel Riley zelf een groep van 35 mensen prefereerde. Een combinatie van slagwerkers met strijkers is wel heel erg experimenteel en juist dat maakt het leuk. Dit kunstwerkje wordt vaak aangehaald als de eerste minimalistische compositie. In C bestaat uit 53 korte modules, met de duur van een halve tel tot 32 tellen, elk stuk kan een willekeurig aantal keren worden herhaald. Elke muzikant kan zelf bepalen welke module hij of zij speelt. De muzikanten mogen echter nooit meer dan drie modules ‘van elkaar af’spelen. De modules moeten worden in volgorde afgespeeld, hoewel sommige kunnen worden overgeslagen.
‘In C’ heeft geen vaste looptijd; voorstellingen kunnen zo lang duren als de uitvoerenden beslissen. Wat voor ons werd vertolkt duurde zo’n 45 minuten, en dat had, vanwege het geringe aantal muzikanten ook wel iets korter mogen zijn. De originele opname van het stuk werd gemaakt door 11 muzikanten (hoewel, via overdubben, werden enkele tientallen instrumenten gebruikt). Een optreden in 2006 in de Walt Disney Concert Hall kenmerkte 124 muzikanten.
Wij zagen de vier dames van het kwartet en vier mannen van ‘Slagwerk Den Haag’ (Fedor Teunisse, Juan Martinez, Vitaly Vedvedev en Marcel Andriessen) en dat is misschien nét te weinig. Desondanks was het voor het grootste deel van het stuk genieten, voor publiek én voor de artiesten die zichtbaar plezier hadden in de vrije rol die ze in dit muziekstuk hebben.
De bijzondere combinatie maakt deel uit van een muziektheaterstuk dat het gezelschap gaat brengen, de premiére vindt over twee weken plaats op het Oerol Festival op Terschelling. Wie houdt van niet alledaagse muziek en open staat voor de trance waarin je door minimal music kunt worden gebracht is dit zeker een aanrader…