Helemaal vanuit het niets verscheen opeens de hit ‘Thrift Shop’ van het Amerikaanse duo Macklemore en Ryan Lewis. Een megahit over het kopen van tweedehandskleding en de minachting voor merkkleding en trends. ‘Thrift Shop’ werd een nummer 1-hit in Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Finland, Ierland, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland én Israël. Dan ben je met de deur in huis gevallen kan je wel zeggen.
Macklemore en Ryan Lewis zijn twee Amerikaanse rappers en ondanks dat ze twintigers hier in Nederland pas doorbraken met ‘Thrift Shop’ hebben ze in Australië al drie nummer 1-hits achter hun naam staan. En dat terwijl Macklemore het nummer rapte met Wanz en Brooklyn Grinnell. Macklemore, ofwel Ben Haggerty zoals de rapper in het echt heet, schreef het nummer samen met Lewis, waardoor de bijdrage van Lewis is geminimaliseerd tot het produceren van de song en het meeschrijven. Op de rest van het album is dat niet al te veel anders: Lewis schrijft wat mee en produceert, maar als je om die reden je naam al op een album moet zetten, zou Metallica in feite Metallica & Bob Rock, of zouden we in de kast platen hebben staan van Marco Borsato & John Ewbank. Alleen al door die laatste optie wil ik hier graag vanaf zien. De naam van Ryan Lewis is in mijn optiek dan overdreven; ‘The Heist’ is gewoon een album van Macklemore. En een verdomd goed album.
Als ware het een rapper met een carrière van 20 jaar gebruikt Macklemore op vrijwel iedere track een of andere bevriende rapper of zanger, waarbij Ben Bridwell van Band of Horses veruit de bekendste is. Opmerkelijke collaboratie is de vorige single ‘Same Love’, waarop de lesbische singer-songwriter Mary Lambers te horen is. Het nummer over het lagaliseren van het homo-huwelijk deed het wonderbaarlijk gewoon niet in ons land, maar wel in Australië en Nieuw-Zeeland, waar het een dikke nummer 1-hit werd. Maar goed, qua tollerantie is Sydney Amsterdam al jaren voorbijgestreefd, blijkt ook ditmaal weer.
‘The Heist’ (Niet te verwarren met onze eerste kennismaking met Hans Teeuwen), staat niet alleen vol met goede hiphop, de mix met het humoristische, dat bij het ‘Thrift Shop’ juist zo goed deed en ons doet terugdenken aan Afroman’s ‘Because i got high’, vinden we onder anderen ook op ‘BomBom’. De echte hit van het album echter is ‘Can’t hold us’, de soul die Ray Dalton aan het nummer toevoegd, zou regelrecht van een album van The Outcast kunnen komen. Verwachting is dan ook dat dit de volgende single gaat worden. Of het zou ‘Jimmy Lovine’ worden, het bombastische nummer met Ab-Soul dat zeker door de liefhebbers van de wat steviger hiphop zeker zal worden gewaardeerd.
Als we ‘The Heist’ gaan vergelijken met Macklemore’s eerste album ‘Language Of My Mind’, dan merken we een overduidelijke groei. Is het omdat de teksten van de rapper wat luchtiger zijn geworden of is het toch de kracht vand e samenwerking met producer Ryan Lewis. Laten we voor een keer die laatste optie het voordeel van de twijfel geven. De hit van Macklemore & Ryan Lewis is misschien het vrolijkste, herkenbaarste, commercieelste nummer van ‘The Heist’, de kans zit er in dat het album de boeken in gaat als een hiphopversie van ‘Extreme II. Pornograffitti’ van Extreme. Met ‘More than words’ de huisvrouwtjes verleiden het hardrockalbum te kopen. Macklemore & Ryan Lewis scoren met ‘Thrift SHop’, maar zijn nog lang niet klaar, maar dan gaat het er harder op. Gelukkig! (8/10) (Eigen productie)