Begin december is de Nederlandse violiste Simone Lamsma soliste bij Het Brabants Orkest in Tsjaikovski’s Vioolconcert. Simone Lamsma is al lang en breed veel meer dan de Nederlandse violiste die door Jaap van Zweden naar voren werd geschoven als een van de grote beloftes voor de nabije toekomst. Sinds zij in 2008 de Schotse Fantasie van Max Bruch met Het Brabants Orkest speelde is zij uitgegroeid tot een internationale ster. Mooi, ingewikkeld, een van de grote romantische vioolconcerten. Simone Lamsma heeft het al regelmatig met veel succes volbracht.
‘Ik heb het gespeeld tijdens mijn debuut met het Dallas Symphony Orchestra. En ook de eerste keer dat ik in Zuid-Amerika speelde, was het met dit werk.’ De dirigent van de uitvoering met Het Brabants Orkest is Christoph Poppen. Lamsma heeft nog nooit gespeeld met deze Duitse dirigent. ‘Ik heb veel positiefs over hem gehoord, de klik moet komen als we elkaar ontmoeten en gaan samenwerken. Ik denk dat het een goede match zal zijn.’
Voor Lamsma is de verhouding met het orkest, naast die met de dirigent, van groot belang. ‘Ik streef ernaar om het gevoel te krijgen dat we kamermuziek aan het maken zijn. Liefst zou ik met elk lid van het orkest contact voelen. Dat is mogelijk; en als het lukt is het een geweldige ervaring.’
Aan de ene keer in 2008 dat ze optrad met Het Brabants Orkest heeft ze speciale herinneringen: ‘De sfeer voelde meteen goed aan. Ik merkte tijdens de repetities al dat het orkest flexibel is en warm. Dat bleek het publiek ook te zijn. Tijdens de concerten gaf dat een bijzonder fijn gevoel.’
Simone Lamsma (27) reist de wereld rond met haar viool. Maar ieder seizoen speelt ze wel enkele keren in Nederland. Dat wil ze altijd zo houden. ‘Het blijft speciaal, optreden in je eigen land.’ Ze krijgt steevast jubelende recensies en overal looft men haar bijzondere vioolspel en haar wijze van musiceren: intens en met een grote emotionele uitdrukkingskracht.
Ook haar liveoptreden vorig jaar tijdens de tv-uitzending van Zomergasten met Jaap van Zweden kreeg veel waardering. Dat dit meer dan terecht is zal ze laten horen met Tsjaikovski’s Vioolconcert. Lamsma weet daarin feilloos ongekende diepten en nieuwe details bloot te leggen, zodat niets meer wijst op de ‘kwade reuk’ die de criticus Eduard Hanslick dacht te bespeuren bij de première van het werk. Bij die eerste uitvoering in 1881 gold Tsjaikovski’s Vioolconcert als een onbegrepen werk. Nu is het vooral een feest der herkenning dat omringd wordt door de Ouverture Meinacht van Rimsky-Korsakov, Korngolds Lento religioso en enkele Hongaarse en Slavische dansen van Brahms en Dvorák. Lamsma is 6, 7, 8 en 9 december te horen met Het Brabants Orkest, respectievelijk in Eindhoven, Breda, ’s Hertogenbosch en weer in Eindhoven.