Summer Darkness, het festival voor de duistere muziek liefhebbende medemens, viert dit jaar haar 10e verjaardag met wederom een uitgebreid en divers muzikaal en lifestyle programma. De start van het festival vindt plaats in de klokkenkamer van de Domtoren, waar beiaardier Malgosia Fiebig het carillon diverse nummers uit het dark underground genre ten gehore brengt. Het hart van Summer Darkness klopt op het Domplein, waar publiek en festivalgangers samensmelten tot een bont gezelschap van vraag en aanbod: aandacht krijgen en aandacht geven.
Waar modeshows gehouden worden zoals de laced up fashion show, met kleding van leer, rubber of lak geshowd door onder andere de op Marilyn Monroe lijkende Lilly Mae Lovett, een burlesque artieste die ook haar eigen show heeft op Summer Darkness. Naast modeshows is er op het podium ruimte voor de verschillende variaties van folk, waaronder Ierse/Keltische (bal)folk. Violist Matt Howden laat een knap staaltje folkmuziek zien, waarbij je niet doorhebt dat hij toch echt in zijn eentje op het podium staat: swingend en springend met zijn viool schuurt hij tegen folkmuziek aan.
Bal du Masque
Het gemaskerde bal, Bal du Masque, in Tivoli Oudegracht is voor mij het hoogtepunt van de vrijdag. Het thema voor dit jaar is ‘Grim Reaper’s Dance’, over de wortels van Gothic, de Romantiek en de eerste Gothic roman. Bij binnenkomst overhandigt niemand minder dan Medusa je een punch, waarna je de in stijl aangeklede zaal betreedt, waar de groene-elfjes-absint-bar niet ontbreekt. De openingsshow is ‘Haunted Castle’, in 1896 als domme film gemaakt door George Melies. Vanavond is de show wel voorzien van muziek door de Dirty Granny Tales uit Griekenland. Zij verzorgen niet alleen de muziek, maar ook de gehele show, waarbij poppen en dansers één worden. AMF Korsets en Louis Fleischauer uit Duitsland laten een doorsnede van hun korsetten zien, waarbij ze een van top tot teen getatoeëerde vrouw aan een horizontale ladder binden met touwen die weer aan vishaken vast zitten die weer door haar huid zijn gestoken. Op deze manier kunnen 6 dragers haar optillen en over het podium tillen. Bloed komt uit bijna iedere wond, en dit is geen nepbloed…
Post Nuclear Steam
De modeshow Post Nuclear Steam – City of Echoes is dit jaar in de Leeuwenberghkerk, waar de echo goed tot zijn recht komt. De kleding van veelal leer is wederom heel mooi, de afwerking en details zijn knap verzonnen, alleen is de kerk toch net een maatje te groot, en valt de aankleding in het niet. Volgend jaar weer in de Spiegelzaal?
Muziek
Naast entertainment en fashion draait het bij Summer Darkness natuurlijk ook om muziek met een rauw randje. In Tivoli Oudegracht en de Helling per avond de muziekstromingen verdeeld. Zaterdag ga ik naar Tivoli Oudegracht voor een avond electro/techno, en maak richting het eind van de avond een korte uitstap naar Tivoli de Helling, voor O. Children, met hun melancholische liedjes. De stem van zanger Tobi O’Kandi sterk doet denken aan Nick Cave en de naam van de band komt dan ook uit een van zijn liedjes. In the Nursery mag de avond in Oudegracht openen, maar lijkt nog niet echt op gang te komen. De zangeres kijkt zwaar verveeld uit haar ogen, ik ben er niet zeker van of dit bij de act hoort. Haujobb laat veel nummers van hun laatste album ‘New World March’ horen, waaronder Crossfire, New World March en Let’s Drop Bombs.
Vervolgens staan naast me die-hard fans van Nachtmahr in vol ornaat. Zij waarschuwen dat er met waterkanonnen geschoten gaat worden. In de zaal is het kookpunt inmiddels bereikt, dus het enige wat ik kan bedenken is: dat het maar veel water is! Nachtmar marcheert in een ietwat bedenkelijke outfit over het podium, maar krijgt de zaal helemaal los. Het water komt uit (medium)soakers, en geeft tijdelijke verkoeling. Wat de dames naast water het publiek in spuiten nog meer als ‘taak’ hebben, is me niet duidelijk, of misschien is mooi zijn en streng kijken hetgeen zij moeten doen? Geen voet die langer dan een seconde op de vloer staat. Zanger Andy laPlegua van Combichrist laten de voeten en lichamen nog sneller bewegen dan zijn voorganger. De band is een waardige opvolger van the Prodigy, en een bezoek aan de sauna is dit weekend niet meer nodig: straaltjes water gutsen over lichamen, of je nu stil staat of lekker aan het dansen bent, er is geen houden aan.
Op zondagavond sluit de Wave/Alternative stroming af in Tivoli Oudegracht. De avond begint met the Exploding Boy, een mix van indie pop en gothic. Zowel in de zaal als op het podium komt het niet van de grond, mensen haken vroegtijdig af, en gaan naar de Helling, waar o.a. Terrolokaust en Suicide Commando spelen, wat de kant op gaat van Industrial en EBM (electronic body music). Suicide Commando vieren in de Helling hun 25 jarig bestaan met een exclusieve show in Nederland. Terug naar Oudegracht waar the Cruxshadows een wat makke show laten zien, waarbij ik me ook afvraag wat deze te poppy band op dit festival doet. Maar OK, diversiteit voor alles. Peter Hook sluit de muzikale zondagavond voor mij af. Hij laat het complete meest duistere album van Joy Division, Closer, de revue passeren. Wat me opvalt, is dat het publiek voor bijna de helft bestaat uit mensen die alleen voor Peter Hook naar Summer Darkness gekomen zijn. Begrijpelijk, maar ook jammer, want deze 10e editie heeft veel moois te bieden, en ik ben blij dat ik een essentieel deel ervan mee heb mogen maken.
Foto's (c) 2012 Armelle van Helden