Toen Graceland – deze maand 30 jaar geleden – open ging voor het publiek, wist niemand of het een succes zou worden. Nu, 18 miljoen bezoekers verder, is het huis waar de Koning van de Rock & Roll Elvis Presley ooit woonde een winstgevend bedrijf geworden wat er heeft toe bijgedragen dat Memphis een topbestemming is geworden voor muziekliefhebbers. Elvis' ex-vrouw vertelde dat het gedaan is om de legende in leven te houden en niet alleen maar de muziekgeschiedenis wat de bezoekers naar Graceland laat komen.
Lisa Marie (Elvis zijn dochter) gaf haar goedkeuring om een hologram te gaan maken van haar vader, maar definitieve plannen zijn er nog niet. "Iedere keer als ik Graceland in ga dan heb ik het gevoel dat Elvis ieder moment van de trap af kan komen lopen", vertelde Priscilla Presley tijdens een exclusief interview wat zij gaf met een Amerikaanse krant ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het landgoed. "Ik twijfel er geen moment aan dat de geest van Elvis er nog is, ik denk dat de mensen dit voelen".
"The King of Rock 'n' Roll" overleed op op 42-jarige leeftijd op 16 augustus 1977. In de vroege jaren '80 werd Graceland eerder een last, vanwege de hoge kosten om het landgoed in stand te houden. Accountants en bankiers kregen de opdracht om het landgoed te koop te zetten, maar Priscilla dacht dat het openstellen van het huis voor fans de oplossing zou zijn voor de financiële problemen en daarmee de nalatenschap van Elvis bestaansrecht te geven. Ze wist $500.000 dollar lost te peuteren bij investeerders en om inspiratie te vinden bezocht ze andere toeristische attracties, waaronder het huis van Will Rogers – Hearst Castle, en zelfs Disney World.
Graceland werd op 7 juni 1982 opengesteld voor het publiek. Een vertegenwoordiger van het Elvis Presley Estate, Jack Soden laat weten dat er totaal geen idee was over hoeveel mensen Graceland zouden komen bezoeken op die eerste dag…. 30, 300, 3000, geen idee. Gelukkig bleek dat het geen 30 maar 3000+ was geworden. Op die bewuste openingsdag werden alle 3024 beschikbare kaartjes verkocht. Graceland's succes leidde er toe dat de wereldwijde handel in Elvis artikelen en de vergunningen de Elivis legende in levenhouden en nu ruim $32.000.000 dollar per jaar opbrengen. Het aantal bezoekers wat per jaar Graceland bezoekt blijft met een gemiddelde van 500.000 fans conctant.