Bastiaan Bosma (ex-Aux Raus) en Vjèze Fur (De Jeugd van Tegenwoordig) hebben eindelijk hun gezamenlijke album af. Het project Coevorduh smeult al jaren, maar moet 18 mei eindelijk tot ontbranding komen met de release van Wesley Against Society. “Toen ik een jaar of vijftien was maakten we in Amsterdam Noord altijd grappen over Coevorden. Het was voor mij altijd dé plek waar alle jopies vandaan kwamen. De gekke mongolen die hard gingen, die doorgesnoven en op pillen naar feestjes kwamen. Mijn fascinatie met coke? Ik weet niet, mensen worden er in elk geval nog asocialer van.”
Met asociale mensen flirt Coevorduh graag, zo vertellen ze: “De titel is afkomstig van een van onze buurmannen. Die is altijd zo boos dat er fietsen voor de deur staan, dat hij zijn malthezerhondje expres daar laat poepen. Het kneuterige zeuren, daar gaat het over.” De typisch Hollandse zeikerigheid dus, van brievenbus-plassers en vuil-over-de-schutting-gooiers. En zo ben je met een lid van De Jeugd van Tegenwoordig ineens over politiek aan het praten. Of over ‘stampen tegen society’. “Verder gaat het album helemaal niet over politiek hoor”, verdedigt de rapper zich. “Het gaat over de kleine dingen waar mensen zich druk over maken.” Uiteraard staat oude single Tony Feestneus op de plaat, maar die platte feesttrack is muzikaal zeker niet representatief.
Zoals te verwachten was uit een samenwerking tussen een gabberpunker en een rapper, is Wesley Against Society een lollige, rellerige plaat met veel verschillende invloeden. Freddie heeft dankbaar aan zijn nieuwe partner gesnuffeld. “Bastiaan weet heel veel van punk. Hij heeft me van alles laten horen. Muziek van DEVO, The Fall, Iggy Pop, dingen die ik niet zo heel goed kende. Hij heeft me echt geschoold. Met Bastiaan teksten schrijven is ook heel anders dan met De Jeugd. Vaak zat hij een beetje te klooien met zijn drumcomputer, terwijl ik schreef. Af en toe lieten we dan dingen aan elkaar horen. Is dit goed genoeg? Ik kan je vertellen: deze plaat heeft een hoop denkkracht vereist.”
Na jaren zwoegen kwamen Bosma en Fur tot elf tracks, in een mengeling van Engels en Nederlands. Freddie zingt meer dan dat hij rapt, Bosma houdt zich vooral met de muziek bezig. Opvallende gast: Tom Barman. De dEUS-frontman trok De Jeugd al eens de studio in voor zijn Magnus project. Het resultaat daarvan is nog altijd niet te horen geweest. Nu is hij een soort verteller op de volgende single He’s Alive. Freddie: “Ik dacht: ik pak je terug, klootzak. Hij vond het apart, maar begreep het niet helemaal. Ik zei tegen hem: doe het nou maar gewoon, het wordt toch geen hit.”