Na Glennis Grace, Trijntje Oosterhuis en Gare du Nord nu een artiest van het mannelijk geslacht. Deze editie had zelfs een voorprogramma. Yannick Bovy, de Vlaamse Michael Bublé. Drie maanden op rij was het even een stil, maar deze maand is er eindelijk weer een nieuwe editie. De lokatie, de foyer van Studio 21, is nog steeds even chique aangekleed als voorgaande edities. Voor de mensen die vroeg aanwezig zijn is een stoel aan een tafel, voor de mensen die wat later zijn staan er sta-tafels of ze kunnen op het balkon staan. Net als tijdens de vorige editie wordt de trap ook al snel gevuld om het beste overzicht te hebben.
Waylon zegt dat alles mogelijk is vanavond. “Wil je blijven zitten, blijf je zitten, wil je dansen ga je dansen en als je wat wilt vragen kan dat ook” en na het eerste nummer wordt ‘Imagine’ kort ingezet. Waylon houdt wel van een babbeltje, want nagenoeg na elk nummer houdt hij een praatje. Hij beschrijft af en toe hoe een nummer tot stand is gekomen. Zoals ‘Someday in Memphis’, over het zondag-gevoel en het op zondag wakker worden waar jij je heerlijk voelt.
Het nummer ‘Venus’ is één van de meeste gecoverde nummers allertijden. Ook Waylon brengt zijn ode aan het nummer van Shocking Blue. Verder worden de nummers ‘Escapist’ en titelsong van de nieuwe plaat ‘After all’ niet overgeslagen. Tijdens ‘Hold you” houdt hij de humor erin door sommige zinnen zeer laag te zingen. Belangrijk aandeel tijdens het optreden heeft Toon, op percussie. Naast de conga’s maakt Toon ook gebruik van een chimes, chekeré bekkens en een schellenring. Een prachtige aanvulling in het geheel.
Tijd voor een akoestische set. Het 1e liedje gaat over het op zoek gaan om gevonden te worden. Ook het nummer dat hij onlangs in DWDD mocht spelen, ‘Jealousy’ van Johnny Cash, wordt akoestisch gespeeld, let op: Met Waylon op bas. Ik, als Cash-liefhebber had kippenvel, een geweldige uitvoering. Tijd dat de band z’n motor aanzet: ‘Daytripper/Aint nothing wrong with that’. Tijdens de gitaar solo die daarop volgt kruipt Waylon achter de percussie samen met wederom Toon. Een vraag uit t publiek waarom iedereen nog zit, dus bij ‘Satisfy’ wordt iedereen opgeroepen te gaan staan en dansen. Helaas was dit voor een aantal de cue om vooraan met hun mobieltje te gaan filmen. Het blijft een dom gezicht, maar ach, de avond was geslaagd en daar gaat het om.
Foto’s (c) 2012 Yuri Saalberg