Wie kreeg er geen kippenvel toen Colin Benders, beter bekend als Kyteman, met zijn trompet en het Hiphop Orchestra Sorry speelde tijdens Lowlands 2009? Het nummer was afkomstig van zijn debuutalbum The Hermit Sessions, een hiphopplaat die hij in z’n eentje opnam en waarvan hij alle partijen zelf speelde. Op het hoogtepunt stopten Kyteman en zijn Hiphop Orchestra ermee; er was behoefte aan iets anders. In 2011 liet hij een heel ander geluid horen en maakte samen met zijn oud-leraar Eric Vloeimans en diens band Gatecrash de jazzplaat Kytecrash. “Voordat Eric en ik aan het project begonnen was ik veel te veel bezig met doelgericht muziek maken. Het voelde helemaal niet meer goed. Bij deze samenwerking kwam ik er weer achter waar het echt om gaat, namelijk spelen. Toen ik met Kytecrash bezig was voelde ik me weer fijn, ik leerde veel van Eric en ik kon weer vrij spelen.”
Eind maart komt er een album uit van The Kyteman Orchestra, opnieuw een samenwerking van Kyteman met de jongens van het Hiphop Orchestra. Jongens die allemaal op hun eigen manier allemaal iets speciaals kunnen, waardoor een uniek en meer experimenteel resultaat is ontstaan. Om inspiratie op te doen ging Kyteman in januari naar een donker en verlaten IJsland, een rustige plek met weinig mensen, waar hij niemand kende. “IJsland gaf me een goed en dromerig gevoel.” Op de plaat zijn alle denkbare instrumenten te horen. “Als er een bepaalde klank gezocht werd, probeerden we naar het bijbehorende instrument te zoeken. Dat ging behoorlijk ver. We hebben piano’s omgebouwd om er een bepaald soort klank uit te krijgen.”
Zijn perfectionisme zorgde ervoor dat hij nachtenlang aan de plaat werkte. “Werken totdat je niet meer kan.” Is een goeie artiest nooit tevreden met het eindresultaat? Volgens Kyteman is het meer een kwestie van beseffen dat je nooit klaar bent. Bij de nieuwe plaat wilde hij gaan tot het moment dat hij niks meer kon bedenken om het nog beter te maken. Desalniettemin realiseert hij zich dat over een tijdje er heus wel weer nieuwe ideeën over zal hebben dat je wat dat betreft als artiest nooit klaar bent.
Zijn opvoeding heeft met zich meegebracht dat hij nooit in muziekstijlen dacht, maar wel in geluid. Het nieuwe werk laat zich dan ook moeilijk definiëren. Hiphop en jazz combineert hij gemakkelijk met arabeske en opera-invloeden. Zelf noemt hij het “klassieke invloeden bij gebrek aan een beter katern.” Bij het maken van de nieuwe plaat heeft hij in elk geval geen rekening gehouden met grenzen en heeft hij alles zoveel mogelijk op z’n beloop gelaten zonder te weten wat de uitkomst ervan zou zijn, wetende dat het allemaal wel goed zou komen.
De vraag is als Eric Vloeimans zijn leraar was tijdens Kytekrash, is hij nu dan zelf de tutor van het Hiphop Orchestra? Zelf ziet hij de groep eerder als één grote denktank, waarin een constante wisselwerking plaatsvindt en iedereen van elkaar leert en elkaar inspireert. Wel wil Kyteman ervoor zorgen dat iedereen openstaat altijd een stap verder te willen gaan. Het kan daarom best zo zijn dat na de tour met The Kyteman Orchestra er weer heel andere ideeën zullen ontstaan. “Er is nog zoveel te verkennen en zoveel te doen.”
De samenwerking met het Hiphop Orchestra was een uniek en dierbaar project.
Het nieuwe Kyteman Orchestra voelt als een geheel nieuwe samenwerking, een project dat compleet op zichzelf staat. Publiek dat naar de aankomende tour gaat kijken en verwacht dat Sorry opnieuw gespeeld zal worden, zal bedrogen uitkomen. “Dit nieuwe project verdient de ruimte om integraal gehoord te worden en ik ga ervan uit dat het publiek aan dit project net zoveel waarde zal hechten als aan het vorige.”
De komende tijd zullen de grote poppodia aangedaan worden. De verwachting is dat de grote festivals zullen volgen. Zeker weten doet Colin het niet en hij houdt zich er ook niet mee bezig. Hij is nog druk genoeg met de ontwikkeling van de show zelf.
Foto (c) IAMKAT