Veel musici halen hun inspiratie uit de liefde, anderen halen het uit een opgebroken relatie − oh hai Adele − en weer anderen bidden tot Cupido voor bruikbaar materiaal. Zo niet Breton, een spannend bandje uit de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. Zij halen, zoals frontman Roman Rappak ons vertelt, hun inspiratie uit alles dat geluid maakt: van een gesprek dat ze opvangen in de metro tot een lekkende kraan.
“Wij zijn geobsedeerd door geluid,” bekent Rappak nadat hij een tafel heeft uitgezocht die qua akoestiek het beste zal voldoen voor het interview. “We nemen heel veel geluiden uit onze omgeving op. Rondom een dergelijk geluid bouwen we vervolgens bijpassende geluidslagen. Daar gaan we soms heel ver in: vaak speelt het geluid waarmee het begon nog maar een inferieure rol in het uiteindelijke nummer. Soms halen we de originele sample er uiteindelijk uit, omdat het geen toegevoegde waarde meer heeft voor de muziek.”
Breton ontstond toen Roman Rappak en Adam Ainger elkaar ontmoetten tijdens een auditie voor een band. “Die auditor vond ons ‘equally shit‘,” bekent Roman, “daarom zijn we zelf maar een band begonnen.” De naam voor onze samenwerking snel gekozen. “André Breton is een drijvende kracht geweest van het surrealisme, een kunstvorm waar we erg van houden.”
Inmiddels is Breton uitgegroeid tot een vijftal en heeft de samenwerking geresulteerd in twee EP’s. Het debuutalbum “Other people’s problems” verschijnt op 26 maart en laat zich het beste omschrijven als een complexe, sterk beat-driven plaat met schimmige zangpartijen die door een flinke dosis stemvervorming verweven zijn met de muziek. Breton is het levende bewijs dat je geen getalenteerde zanger of zangeres in een band hoeft te hebben om aangrijpende muziek te maken, hoewel het sommige luisteraars wel wat moeite zal kosten om er aan te wennen.
Het meest pakkende nummer van het album, “The Commission” is reeds als single uitgebracht en wordt vergezeld door een video van indrukwekkend hoogwaardige kwaliteit. Het ontwikkelen van videofilms is dan ook een extra kwaliteit van dit kwintet. “We vinden het heel belangrijk dat muziek gepaard gaat met visueel materiaal. Op die manier kun je het gevoel dat je wilt opwekken bij de luisteraar versterken.” Op het podium kunnen we dan ook een audio-visuele show verwachten. Daar zullen we echter nog wel even op moeten wachten, 19 april zijn ze namelijk pas in Paradiso te bewonderen.