Voor het nieuwe musicalgala ‘Musical Classics’, dat op 30 en 31 maart a.s. voor de eerste maal in Ahoy Rotterdam wordt georganiseerd, ontwikkelde Live@ een opmerkelijke social media campagne. Direct na de bekendmaking van Musical Classics in december 2011 zijn musicalliefhebbers via verschillende websites en Facebook opgeroepen een stem uit te brengen op de meeste favoriete musicalklassiekers. Op basis van het stemgedrag ontstond in korte tijd een fanatieke online wedstrijd tussen maar liefst 484 teams met in totaal ruim 3.300 actieve deelnemers uit Nederland, België en Duitsland. Co-creatie van het evenement was hét uitgangspunt: een aantal van de favoriete nummers van de bezoekers worden daadwerkelijk ten gehore gebracht. Alle deelnemers konden samen een team van 50 personen vormen en het team dat uiteindelijk de meeste stemmen wist binnen te halen door mensen op te roepen op hun favoriete nummers te stemmen, streden ook om een gezamenlijke prijs waarbij ze een speciaal VIP ontvangst konden winnen met het complete team.
In de afgelopen maanden zijn bijna 24.000 stemmen uitgebracht, waarmee volgens de online campagnemaker Live@ ‘de betrokkenheid bij, maar zeker ook door het actieve stemgedrag, de invloed van de fan glashelder wordt aangetoond’. De online campagne is biedt iedere artiest of organisator wel een uitstekende mogelijkheid een evenement neer te zetten dat 1-op-1 aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Met name de omvang van de online Musical Classics campagne toont aan dat fans de behoefte hebben om kennis en favorieten met elkaar te delen. Overigens sluit de uitkomst van de campagne volgens Live@ naadloos aan op de vraag van de organisator. Musical Classics wordt een groots galaconcert waarin met name de uitvoeringen van de bekendere ‘all time musical favorites’ centraal staan. Hiervoor zijn maar liefst 18 musicalsterren gecontracteerd, die in Ahoy Rotterdam door een 60 muzikanten sterk symfonisch orkest worden begeleid.
Veruit de grootste Nederlandse musicalfavoriet blijkt ‘Defying Grafity’ uit de hitmusical Wicked te zijn. Maar liefst 12.886 voorkeurstemmen leverde uiteindelijk een overwinning op voor het team met de naam ‘The Regulars’. De 50 musicalvrienden uit dit team winnen dan ook de hoofdprijs. Zij krijgen een VIP avond bij Musical Classics. De massale voorkeur voor ‘Defying Grafity’ maakt musicalliefhebber Nicolette Brouwer tot de uiteindelijke winnaar van de online campagne. Zij is hiermee de winnaar van een geheel verzorgde reis naar Broadway. De musicalklassieker ‘Defying Grafity’ won uiteindelijk de eindstrijd van bekende musicalhits als ‘A Whole New World’ uit Alladin, ‘Circle of Life’ uit The Lion King , ‘The Time of my Life’ uit Dirty Dancing en ‘Last Night of the World’ uit Miss Saigon. Het merendeel van deze nummers worden eind deze maand hoogstwaarschijnlijk live opgevoerd tijdens de eerste editie van Musical Classics.
Foto (c) Freddie de Roeck/Maxatheater.nl