Deze winter dompelt Frank Lammers zich onder in de wereld van de liefde. De 39-jarige acteur neemt namelijk de regie van de musical ‘De boot en het meisje’ op zich. In dit stuk staat de vriendschap tussen Iwan en Rosa centraal, die plotseling tot meer uit lijkt te groeien. “Een vriendschap tussen man en vrouw blijft een ding, hoor. De optie dat je bij elkaar in bed belandt, is er altijd”, vertelt Lammers.
Het grote publiek kent Lammers vooral als acteur, maar de geboren Brabander werkt de laatste jaren ook steeds vaker achter de schermen. Hij gaat dan als regisseur aan de slag. Voor de musical ‘Dromen… zijn bedrog’ won hij in 2010 zelfs een John Kraaijkamp Musical Award voor beste regie. “Ik zoek graag grenzen op”, vertelt hij. “Hoe groter de afwisseling des te meer plezier heb ik in mijn werk. Vandaar dat ik zowel regie doe als acteren. Daarnaast zorgt het werken als regisseur ervoor dat ik meer inzicht krijg hoe het acteerproces in elkaar steekt. Daar leer ik dan weer van als ik zelf op de bühne sta.” Volgens Lammers zit er een groot voordeel aan het werken als regisseur ten opzichte van acteren. “Je hoeft niet steeds op tournee. Als regisseur ben je voornamelijk betrokken bij het repeteren en ga je niet naar elke uitvoerig kijken.”
In de musical ‘De boot en het meisje’, dat gebaseerd is op de gelijknamige roman van Jonathan van het Reve, worstelt hoofdpersoon Iwan met zichzelf en met het leven. Als hij een woonboot koopt, loopt zijn vriendschap met goede vriendin Rosa gevaar. Grinnikend: “Tja, geef hem eens ongelijk. Zij is een uiterst aantrekkelijke dame, dus je raadt het al: hij wordt verliefd op haar.” Na even te hebben nagedacht: “Een vriendschap tussen man en vrouw blijft een ding, hoor. De optie dat je bij elkaar in bed belandt, is er altijd en dat levert spanning op. We zijn tenslotte allemaal apen van oorsprong en als het lente wordt, dan begint er van alles te kriebelen.”
Volgens Lammers is deze voorstelling, die door het Amsterdamse M-Lab op de planken wordt gebracht, een echte aanrader. “Iedereen die wel eens een deksel op zijn neus heeft gekregen op liefdesgebied zal dit stuk waarderen, maar ook jongeren spreekt het aan. Die kunnen er van leren, terwijl oudere mensen misschien eigen klunzigheden van vroeger herbeleven.” De acteur is razend enthousiast over zijn nieuwe regieklus en noemt het stuk ‘een cadeau’ voor het publiek dat in de zaal zit. “Je moet het zo zien: de bezoekers weten van tevoren alleen in grote lijnen wat zich in deze musical afspeelt. De rest van het verhaal pakken ze tijdens hun avond in de zaal als een cadeau uit. Ze doen dat lint voor lint. Juist dit verrassingseffect maakt deze musical zo ontzettend leuk.”
Aangezien ‘De boot en het meisje’ over de liefde in al haar facetten gaat, heeft Lammers ter voorbereiding een aantal herinneringen uit zijn eigen liefdesleven naar boven gehaald. Lachend: “Ik ben echt vaak verliefd geweest. Als jochie duwde ik bij de meisjes die ik leuk vond rozen door de brievenbus. Dat ik daar dan twaalf kilometer voor om moest fietsen maakte niets uit.” Op liefdesgebied is Lammers alles behalve zelfverzekerd. “Ik vraag mezelf dan zoveel af. Of ik wel leuk genoeg ben en of ik het wel goed doe. Al die angst en onzekerheid. Bij mij doet echte verliefdheid pijn.”
Hoewel de acteur al elf jaar gelukkig is met zijn vrouw Eva koestert hij zijn vorige relaties. “De liefde van toen blijft eeuwig duren; als je eenmaal van iemand houdt, blijf je dat doen. Hoe meer je met elkaar om bent gegaan, des te groter is de geschiedenis die je met elkaar deelt. Dat draag je altijd mee.” Toen hij als jonge hond van Brabant naar Amsterdam verhuisde bleven er geregeld meisjes bij de acteur slapen. “Ik had een groot huis en als de kroegen ’s nachts dicht gingen, kwam er vaak een meisje mee. Toen was dat leuk, maar die fase waaide over.” Starend naar zijn in elkaar gevouwen handen: “Ik kreeg behoefte aan verdieping. Samen een mooie relatie opbouwen, zoals ik die nu heb, is mij veel meer waard. Dat je weet dat je bij elkaar helemaal jezelf kunt zijn. Voor mij is dat echte liefde.”
Foto’s (c) Sander vd Berg/Maxatheater.nl