In deel 66 van ‘Do you remember ….’ ga ik het deze week hebben over een van de meest succesvolste rhythm-and-blues bands uit de Verenigde Staten. Opgericht in de vroege vijftiger jaren hadden ze wereldwijd grote hits als onder andere ‘Only You’, ‘The Great Pretender’ en ‘Smoke gets in your eyes’. Wie herinnerd zich hun gepolijste doo-wop muziek niet? Deze keer in ‘Do you remember ….. The Platters’.
Net als hun voorgangers de Ink Spots, was de Platters de meest populaire band van hun tijdperk. Een typische doo-wop groep uit Los Angeles, opgericht in begin jaren ’50. Na hun kennismaking met Samuel “Buck” Ram ging het snel, als producer, manager en tekstschrijver transformeerde Ram de band in een van de grootste sensaties uit de 50-er jaren. Beroemd om hun harmonieuze zang en romantische teksten brachten ze hits uit als ‘The Great Pretender,’ ‘My Prayer,’ ‘Smoke Gets in Your Eyes,’ en ‘Twilight Time.’ Sinds de oprichting van de groep veranderde de samenstelling behoorlijk, de grootste verandering was toen de lead zanger Williams in 1961 de band verliet om een solo carriére te gaan starten.
Onder leiding van Ram polijstten de Platters hun geluid en in 1953 gingen ze studio in om hun eerste opnames te maken voor het Federal Records label. Niet helemaal tevreden met de line-up verving Ram bariton Alex Hodge voor Paul Robi en huurde voormalig zangeres van Shirley Gunter and The Queens, Zola Taylor in. De nieuwe line-up nam vervolgens hun debuutsingle ‘Only You’ op welk vanwege de slechte produktie het niet tot de hitlijsten haalde. Ook al hadden de Platters in 1953 en 1954 al meerdere nummers uitgebracht, waaronder ‘Give Thanks,’ en ‘Shake It Up Mambo,’ het lukte ze niet om het beoogde succes te behalen.
{slide=The Platters – ‘Only You’}http://www.youtube.com/watch?v=QT-JUj-0bg8{/slide}
Manager “Buck” bleef zijn energie stoppen in het clubcircuit en bleef de band voorzien van goed betaalde optredens. De band The Penguins, bekend van hun grote hit ‘Earth Angel’, merkten het succes van de Platters op en voegden zich bij Ram. Vervolgens klopte Ram bij Mercury Records op de deur met een mooie deal, en had daar succes, beide bands mochten in 1954 daar een platencontract ondertekenen. Na dat het duidelijk was dat de Penguins eendagsvliegen waren, namen de Platters het nummer ‘Only You’ nog een keer op, nu met meer succes, in november 1955 behaalde het de vijfde plaats in de hitlijsten.
{slide=The Platters – ‘The Great Pretender’}http://www.youtube.com/watch?v=Hq8Aom1TfHs{/slide}
Als opvolger van hun eerste hit schreef Ram ‘The Great Pretender’ wat de nummer één positie haalde in de pop en R&B charts en hun sterrenstatus verzekerde. Kort daarna releasten de Platters de million-seller ‘You’ve Got the Magic Touch,’ wat wederom hun status als crossover groep bevestigde. Het haalde de nummer vier positie in zowel de pop als de R&B hitlijsten. In juli 1955 kwam hun debuutalbum, getiteld ‘The Platters’ uit. Dat zelfde jaar hadden ze hun debuut in de UK met de nummers ‘Only You’ en de ‘The Great Pretender’, welke op plaats vijf binnenkwam aldaar.
{slide=The Platters – ‘Twilight Time’}http://www.youtube.com/watch?v=zpdaga8cCxU{/slide}
In 1957 ging Williams solo maar de Platters bleven in zijn voetsporen. De band was op hun hoogtepunt uitgegroeid tot een internationale sensatie en gaf eind 50-er jaren een wereldtournee. Een jaar later traden ze op tijdens de ‘Dick Clark’s Saturday Night TV Show’ en hadden wederom een million-seller te pakken met het nummer ‘Out of My Mind,’ en namen een van de allereerste videoclips ooit op. Het was een promo-video voor hun vierde nummer één hit ‘Twilight Time,’ opgenomen tijdens een uitzending van het programma “American Bandstand.” Nog voor het jaar over was brachten ze in Parijs ‘Smoke Gets In Your Eyes’ uit tijdens een uitgebreide Europese tournee in Parijs, het bereikte de derde plaats op de R&B lijst en de eerste plaats in de pop hitlijst.
{slide=The Platters – ‘Smoke Gets In Your Eyes’}http://www.youtube.com/watch?v=57tK6aQS_H0{/slide}
Helaas ging het mis in de zomer van 1959. Vier leden van de band werden in Cincinatti gearresteerd vanwege het feit dat ze sexuele omgang gehad zouden hebben met vier 19 jaar jonge vrouwen, waarvan er drie blank waren. Dit leidde tot veel negatieve publiciteit en schaadde hun populariteit. Ondanks dat ze vrijgesproken werden stopten veel radiostations met het draaien van hun singles. Hun laatste top tien single getiteld ‘Harbour Lights’ kwam uit in 1960. In datzelfde jaar kwamen er nog een aantal singles in de top 40, waaronder ‘Red Sails in the Sunset’ en ‘To Each His Own,’ en behaalde het verzamelalbum ‘Encore of Golden Hits’ de gouden status.
De groep’s populariteit bleef afnemen, in 1961 besloot Williams om de band te verlaten en een solocarriére te starten en tekende een contract bij Reprise Records. Helaas bleek het publiek niet echt ontvankelijk en behaalde hij matig succes, ook met het coveren van Platter-singles. De vervanger van Williams, Sonny Turner, viel niet in de smaak bij Mercury Records, welke weigerden om singles gezongen door Turner uit te brengen en in plaats daarvan brachten ze oude singles gezongen door Williams uit. Ram en de Platters spanden een proces aan tegen deze beslissing. In 1962 volgden er meer wisselingen van samenstelling, Robi en Taylor vertrokken en werden vervangen door oud Flamingos leden Sandra Dawn en Nate Nelson.
{slide=The Platters – ‘It’s Magic’}http://www.youtube.com/watch?v=TU5mdVQfenI{/slide}
De Platters beëindigden de samenwerking met Mercury Records en scoorden hun laatste top 100 single met ´It’s Magic´. Overgestapt naar het Musicor label behaalden ze redelijk succes met de singles ´I Love You 1000 Times´ en ´With This Ring,´ In 1970 besloot de band om er mee te stoppen. Het grootste deel van dat jaar bleef Ram rechtszaken aanspannen vanwege de rechten van de naam ´The Platters´ en won deze, maar met zijn ontelbare processen kon hij niet voorkomen dat er een groot aantal bands de naam gebruikten, elk met hun eigen combinatie van ex-Platters leden. In 1990 werd de band toegelaten tot de Rock and Roll Hall of Fame, wat hun succes als een van de meest succelvolle African-American popgroep in de geschiedenis van de muziek bevestigde.