Het Metropole Orkest geeft eenmalig een huiskamerconcert weg. Een unieke gebeurtenis voor een orkest van deze kwaliteit en met een dergelijke omvang (55 man). Onderdeel van het huiskamerconcert zal het nummer ‘wereldwijd orkest’ zijn, waarmee het Metropole Orkest nu al twee weken in de top van de hitlijsten staat. Ter promotie van het Metropole Orkest huiskamerconcert heeft het orkest een grappige commercial opgenomen waarin zij alvast een voorproefje geeft van een huiskamerconcert. Met 55 man een concert geven in een doorzonwoning valt namelijk nog niet mee. Op www.metropolehuiskamerconcert.nl kan men zich inschrijven om kans te maken op het huiskamerconcert.
Het huiskamerconcert is onderdeel van de campagne die het Metropole Orkest voert tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet. Door die bezuinigingen dreigt het Metropole Orkest te worden opgeheven. Het populairste orkest van Nederland kan een bezuiniging opvangen door commerciële activiteiten te gaan ontplooien, iets wat tot nu toe wettelijk niet was toegestaan. De snelheid waarmee het kabinet nu echter van plan is te bezuinigen is zelfs voor het Metropole Orkest te veel van het goede. Hiermee zou een einde komen aan wat wereldwijd door de kenners wordt gezien als een van de beste orkesten in zijn genre. Met de nummer 1 hit, het huiskamerconcert en alle andere activiteiten die het Metropole Orkest aan het ontplooien is, wil het orkest laten zien dat het springlevend is en over een krachtig cultureel ondernemerschap beschikt.