Nog voor de officiële release van de dubbelsingle ‘Video Games’ / ‘Blue Jeans’, afgelopen week, was Lana del Rey een grote hit op Youtube. De zelfgemixte clip van het nummer Video Games, door de 24 jarige zangeres zelf in augustus op Youtube gezet, werd gespot door Pitchfork en tot Best New Track gebombardeerd. Terecht, want zowel het nummer als de clip zijn van een soort ongrijpbare, ijle schoonheid. Met een stem die het midden houdt tussen Steve Nicks en Cat Power, zwoel, hees, maar met een randje, zingt Del Rey over eenzaamheid in een relatie met een man die liever met zijn spelcomputer dan met haar speelt. De nostalgische clip sluit naadloos aan bij de melancholische sfeer van het liedje: video 8 beelden van de Nederlandse cineast Tim van den Hoff gelardeerd met beelden van jaren vijftig Hollywood en Las Vegas, skateboardende straatjeugd en een gênant dronken struikelende actrice. En natuurlijk de zangeres zelf, die zwoel kijkend en liptuitend mooi staat te zijn.
En daarmee begon ook de controverse rond de Amerikaanse zangeres. Muziek bloggers zetten vraagtekens bij het zorgvuldig geconstrueerde ‘indie’ beeld van Lana del Rey, die tot voor kort Lizzy Grant heette en op zijn best middle of the road liedjes schreef. Lizzy werd ontdekt door producent David Kahne (o.a. Paul McCartney en the Strokes), veranderde haar naam op voorspraak van haar manager, zweeg in alle talen over wie ze was en waar ze vandaan kwam, plakte grotere valse wimpers op haar oogleden en bouwde verder aan haar imago van ongrijpbare film-noir romantiek, gemixt met de ogenschijnlijke onschuld van Twin Peaks en The Virgin Suicides en een vleugje Coney Island / Daytona / Jersey Shore trailer trash. Een ‘geheim’ live debut in een achterafzaaltje in Brooklyn, goed bezocht door de muziekpers, deed de rest en een nieuwe ster was geboren. Of liever gezegd: gemaakt.
De vraag is of dat zo erg is als de kritische bloggers menen. Popmuziek heeft een lange traditie van artiesten en bands met een sterk beeldmerk. Van KISS vraagt niemand zich af wat er authentiek en echt aan de band is. David Bowie en Queen zijn voorbeelden van artiesten wiens publieke imago in grote mate bijdroeg aan hun succes. Ook Lana del Rey lijkt goed te boeren in haar nieuwe rol. Op dit moment wordt ze getipt als grootste doorbraak voor 2012 en verkocht zij in 24 minuten haar eerste live optreden in Engeland uit. Frêle ogend en hyper nerveus bleef ze muzikaal overeind staan bij haar live tv debuut bij Later with Jools Holland eerder deze week. De tijd zal leren of de persoon Lizzy Grant sterk genoeg is om het merk Lana del Rey overeind te houden.
http://www.youtube.com/watch?v=HO1OV5B_JDw