In het verleden zijn verschillende hits geboren uit reclamespots. Toch is het normaler dat reclames gebruik maken van oude muziek, die al dan niet verwerkt worden tot achtergrondmuziek. Heineken heeft, na een reeks hilarische spots (denk aan de inloopkoelkast en de Marslander) een andere weg ingeslagen en richt zich meer op het uitgaanspubliek lijkt wel. De nieuwe clip maakt gebruik van heerlijke muziek van Jan Pehechaan Ho en komt uit de Bollywoodfilm Gumnaam uit 1965.
Heineken vermaakte het Bollywoodfragment tot een clip waarin de hoofdpersonen in een spannende date in een Aziatische omgeving een avontuur beleven om uiteindelijk te kunnen genieten van een heerlijk heldere Heineken. Vanaf het begin duidelijk gesponsord door Heineken, maar is dat niet de enige manier hoe cultuur tegenwoordig nog tot stand komt?
{loadposition unruly-heineken}
Heineken is met deze video de richting uitgegaan van muziek in reclame’s en natuurlijk is dat een goede keuze. De muziek van Jan Pehechaan Ho is misschien dan wel ruim 45 jaar oud, maar past enorm bij de beleving van Heineken. Gezien het succes van Punjabi MC (Mundian to bach ke) uit 2002 is Bollywoodmuziek met een dancetwist niet meer ondenkbaar in de hitlijsten. En ook in Engeland, voorloper op nieuwe muziek is Indiase muziek niet meer weg te denken uit de hitlijsten. Indiase artiesten, zoals Jolly Mukherjee maakte eerder al een commercial voor een Engelse luchtvaartmaatschappij en liet bijbehorend album lange tijd in de Engelse hitlijsten staan. En iedere keer waneer zijn muziek in Engeland op de radio was, dacht de luisteraar aan vliegen.
Zo kan het ook vergaan met Heineken en Jan Pehechaan Ho, wiens muziek, al dan niet in een dance-jasje, zou worden heruitgebracht. Iedere keer men het aanstekelijke nummer hoort, zal het gros van de luisteraars denken aan de Aziatische reclame van Heineken. Met natuurlijk de zin een een koel glas erbij gedacht.