Door fileleed kwam Merrill Garbus, a.k.a. tUnE-yArDs, vandaag veel te laat aan bij Paradiso. Wanneer het publiek de zaal binnen komt lopen, is de band dan ook nog bezig met de eerste soundcheck. Dan al wordt duidelijk dat dit een memorabele avond gaat worden. Was je er niet bij? Hier volgen acht redenen waarom je er de volgende keer wel bij moet zijn.
1) Het vocale bereik van tUnE-yArDs is enorm
Merrill heeft een geweldige stem. En dat is een understatement. Schijnbaar moeiteloos switcht ze van lage tonen naar een onverwacht hoge uithaal. Ze weet zelfs oerkreten, die gezien de kloppende aders in haar nek uit haar tenen lijken te komen, mooi klinken.
2) Ze gebruikt sample loops
Veel artiesten durven niet aan de sample loops. Hierbij neemt de muzikant een paar tellen muziek op dat automatisch wordt herhaald. Dit lijkt erg makkelijk, maar wanneer een muzikant meerdere lagen opneemt, sluipt een foutje er al snel in. En bij een foutje, moet alles weer overnieuw opgenomen worden. tUnE-yArDs gebruikt in elk liedje deze sample loops, soms wel tot negen lagen. Dat is enorm moeilijk, hulde daarvoor!
3) Blazers op het podium
Je ziet ze niet zo vaak in Paradiso, maar vanavond staan er twee saxofonisten op het podium. Blazers doen het live vrijwel altijd goed. Het geeft de muziek extra power.
4) Enthousiasme Merrill
Band lijken op het podium nog wel eens te vergeten dat muziek maken gewoon heel erg leuk is, zeker wanneer je dit voor een livepubliek mag doen. Zo niet bij tUnE-yArDs. Merrill geniet duidelijk met volle teugen.
5) De energie in de zaal
De positieve energie op het podium slaat direct over op de zaal. Al bij het allereerste nummer heeft tUnE-yArDs de heupen van het stijve Nederlandse publiek al los. Gelukkig was de vloer van de kleine zaal van Paradiso sterk genoeg om de hossende menigte op te vangen.
6) De corky make-up
Ik heb werkelijk geen idee waarom tUnE-yArDs altijd van die rare tekeningen op haar gezicht schminkt, maar grappig is het wel. Ook vanavond was ze weer in stijl, alhoewel het dit keer niet zo kleurrijk is dan anders.
7) De ukelele in Merrills handen
tUnE-yArDs bewijst vanavond dat de ukelele veel meer is dan een leuk kinderspeeltje waarmee je Will Smith kunt imponeren. In de handen van Merrill is de ukelele een volwassen muziekinstrument dat leidend is in haar muziek. Vooral in Fiya, een nummer van haar vorige album, laat Merrill zien waar de ukelele toe in staat is.
8) Het slagwerk: van basedrum tot kwarkbakje
De tribal folk van tUnE-yArDs bestaat voor een groot deel uit percussie. Toch staan er maar een paar trommels op het podium. De band gebruikt namelijk ook een pan, de deksel van een pan, een dienblad, bierflesjes, een plastic kwarkbakje en het omhulsel van een blik als slagwerk. En het klinkt nog goed ook!
De energie gierde vanavond door Paradiso als een onzichtbare storm. tUnE-yArDs is een must see voor iedere muziekliefhebber. Begin september is ze weer in Nederland te bewonderen tijdens Into the Great Wide Open op Vlieland.