Ongeveer een jaar na het debuutalbum ‘The Greater God’ komt nu al de opvolger van het briljante album. ‘Builders of Empires’ is wederom hard van Belgische bodem, met frontman Alex Agnew als ruwe bolster, blanke pit. Het album begint wat rustiger dan ‘The Greater God’, maar dat is valse schijn. ‘Builders of Empires’ is over de plaat heen een stuk ruiger dan zijn voorganger. Betekent dat dat de band, die met pasen nog in Schijndel op Paaspop stond aan het draaien is? Nee, verre van. Agnew’s woede komt op het tweede album gewoon wat harder aan.
Waar de band van de Belgische cabaretier eerder nog vergeleken kon worden met Eddie Vedder’s Pearl Jam, is die vergelijking nu helemaal krom. Slayer, Helmet en vooral Danzig zijn duidelijke vergelijkingen voor Diablo Blvd. maar juist op nummers als ‘Saint of Killers’ bewijst de band meer in zijn mars te hebben dan slechts een zoveelste kopie. Agnews specifieke stemgeluid is wederom sterk vertegenwoordigd op het album, en dat is meteen de kracht van de band. Niet dat ‘Builders of Empires’ muzikaal gezien shit is – Verre van – maar Agnew is voor Diablo Blvd. wat James Hetfield is voor Metallica. De roots van gitarist Andries Beckers komt goed tot zijn recht in bijvoorbeeld de hardcore beïnvloedde titeltrack. Niet voor niets is de gitarist een van de betere hardcore-gitaristen en maakte met Born from Pain dan ook niet de minste muziek. Ook het melodisch sterke ‘Black Heart Bleed’ en ‘Communion’ met zijn retestrakke riffs zijn aanraders.
Goed, aanraders, noem het de betere nummers, want in tegenstelling tot ‘The Greater God’ heeft ‘Builders of Empires’ misschien ietwat meer oppervlakkigheid. De songs zijn strak in elkaar gezet, met een producer als Ace Zec (Customs, The Setup) en gemixt door Jens Bogren (Opeth) hadden we dat ook wel verwacht, maar een echter uitschieter zoals ‘Sun of Mourning’ en ‘The Day the Moon Howls’ op ‘The Greater God’ heeft ‘Builders of Empires’ niet. Goed, een tweede album na een wereldplaat is ook altijd moeilijk, zeker als met van de opvolger minimaal hetzelfde verwacht, maar dat is dan misschien het probleem van Diablo Blvd.: “The Greater God” kon amper worden overtroffen, of als ze dat nog konden, stonden de Antwerpenaren dit jaar nog in een uitverkochte stadiontour.
Dat die stadiontour er komt zijn we niet bang voor, want mocht Metallica, Megadeath, Slayer of Anthrax uit the Big Four stappen, kan Diablo Blvd. met gemak diens plek innemen. Laten we het gewoon houden op het oude Dynamo Open Air gevoel. En daarmee doen we DOA echt niet te kort. (8/10)(PIAS)