Rockmuzikant én autocoureur: Robert Westerholt is van alle markten thuis. De gitarist van metalband Within Temptation rijdt vandaag zijn eerste wedstrijd in de gloednieuwe GTC Renova M3 cup op Zandvoort, in een speciaal voor hem ontworpen auto.
Hoewel Westerholt vandaag voor het eerst in de nieuwe BMW M3-cup rijdt, heeft hij ervaring met autoracen. Twee jaar geleden behaalde hij zijn racelicentie, en reed sindsdien in de laagdrempelige Aprisco cup. Hoewel in het begin puur een hobby die ontstond uit zijn passie voor alles wat met racen te maken heeft, bleek al snel dat de muzikant een nieuw talent had aangeboord. Op het circuit van Zandvoort zette hij in zijn eerste seizoen zelfs een race op zijn naam.
“Racen is een belevenis”, verklaart Westerholt. “Het gevoel dat je krijgt als je de racetrack betreedt, is ergens te vergelijken met een podium beklimmen: een adrenalinestoot en emoties die hoog oplopen. Het is de kunst ze onder controle te houden en constructief te gebruiken. Als ik het circuit op kom, denk ik alleen aan de auto en aan als eerste die finish over gaan. En nog in één stuk ook; er zit een stuk overleven bij. Je moet verstandig rijden, maar toch zo hard mogelijk. Die grenzen opzoeken zit in me. Dit is een leuke uitdaging.”
Nu is het tijd om die uitdaging nog serieuzer aan te pakken. Ten eerste vergt de hogere klasse waarin hij rijdt meer vaardigheid, aldus Westerholt. Daarnaast is hij er in elk geval zeker van dat zijn nieuwe raceauto opvalt tussen alle andere. De BMW is namelijk volledig ontworpen in de stijl van The Unforgiving, het laatste album van Within Temptation dat onlangs uitkwam. De ontwerper van de cd-hoes en de bijbehorende serie comics, Romano Molenaar, was ook verantwoordelijk voor het design van de BMW M3 waarin Westerholt vanmiddag wegscheurt. Daarmee is hij van plan de laatste single van de band, Faster, eer aan te doen!
Op de site van Within Temptation houdt de gitarist zijn fans op de hoogte van zijn prestaties met speciale video-reports, tweets en foto’s. Daartoe worden in zijn raceauto zelfs camera’s aangebracht. Verder wordt nu al voorzichtig nagedacht over een manier waarop de fans kunnen delen in Westerholts tweede carrière: er zijn zelfs plannen om hen op speciale fanclubdagen mee te laten rijden op de racetrack.
Westerholts eigen eerste race-ervaring ging niet meteen goed, bekent hij. “Met een vriend bezocht ik ooit een circuit in België, waar je met je eigen auto mocht rijden. Ik wilde niet onderdoen voor de snellere wagens daar, met als gevolg dat ik mijn auto op de natte baan met een vaart van 160 kilometer per uur tegen een muur zette. Geen handige actie. Toch smaakte die ervaring naar meer. Ik ben nogal fanatiek: als ik iets leuk vind, zoals toen, wil ik uitzoeken hoe goed ik erin kan worden. Dus ben ik mijn licentie gaan halen.”
Grappig detail: Westerholts wederhelft en Within Temptation-collega, zangeres Sharon den Adel, werd zó enthousiast bij het zien van het The Unforgiving-design dat ze besloot zelf ook voor haar racelicentie op te gaan. Volgens haar partner zou ze daarmee nog een geduchte tegenstander kunnen worden. Want, zo zegt hij: “Sharon is irritant goed in veel dingen. En ik betrap haar er nu soms al op dat ze op de snelweg even een racelijntje trekt…”