De naam Raphael Saadiq zal niet veel mensen iets zeggen. Wie hoort dat de zanger eind jaren ’80 en in de jaren ’90 onder zijn echte naam Raphael Wiggins deel uit maakte van het R&B/soul trio Tony! Toni! Toné!, snapt dat de man al langer weet wat succes is.
Als solo-artiest maakte Saadiq al enkele albums, die wonder boven wonder niet echt konden doorbreken in ons land. Alleen zijn vorige album ‘The way I see it’ bracht enige rumoer in de cd-schappen, al kan dat komen omdat Raphael op dat album een duet zingt met Joss Stone, wiens album ‘Introducing Joss Stone’ een jaar eerder door hem werd geproduceerd. Ook duetten met Stevie Wonder en Jay-Z maakten van dat album een niet te laten liggen pracht-exemplaar, dat iets te vaak links bleef liggen.
Raphael Saadiq’s vijfde studio album ‘Stone Rollin’ ‘ ligt nu in de schappen en trekt van soul iets meer richting de motown. Saadiq pakt al het goede van helden als Chuck Berry, Stevie Wonder, Little Walter en Sly Stone in een verfrissend en soms wat futuristisch jasje, wat het album relaxed maakt om naar te luisteren. Saadiq gaat op de plaat wat richting de retrokant, hoewel iets meer gitaarwerk. Iets steviger dan zijn met enkele grammy-nominaties gewaardeerde vorige album.
Opvallens is ‘Just don’t’, waarbij het lijkt alsof Saadiq een stukje Sixpence Non The Richer heeft gebuikt. Hoe vaker je de cd luistert hoe beter de cd klinkt, en hoewel ik in het begin nog niet helemaal overtuigd wat van Raphael Saadiq, ben ik na enkele keren luisteren toch helemaal om. De intieme sfeer die Saadiq op ‘Stone Rollin’ ‘ weet te bereiken, geven aan dat de man weet uit welk vaatje getapt wordt. Niet verwonderlijk, want zowel de lage als de hogere octaven worden door Saadiq zuiver gehaald.
Saadiq, Arabisch voor ‘man van zijn woord’ is zeker een man van zijn woord als hij zegt een lekker in het gehoor album af te leveren, want wie na tien zuivere grovy nummers nog een hidden track kan afleveren die misschien nog wel de beste track van het album is, mag je met recht zeggen dat je goed bezig bent. (8/10)(Columbia Records)
//