Afgelopen week was er een bijzonder optreden in theater De Veste in Delft; Kytecrash. Kytecrash is een project van een van Nederlands beste trompettisten, Eric Vloeimans en een van zijn beroemdste leerlingen, Colin Benders. Colin werd in 2009 beroemd met het album “The Hermit Sessions”. Na zijn debuut ging het razendsnel met Benders, want wat volgde waren optredens op onder andere Lowlands, Pinkpop en North Sea Jazz, met als toppunt de Edison popprijs voor “beste groep”. Vloeimans is winnaar van diverse Edison awards, waaronder één voor het album Gatecrashin’ uit 2007. Nu hebben meester Vloeimans en leerling Kyteman de handen ineen geslagen voor een nieuw project ‘Kytecrashin’. Het is Eric Vloeimans’ Gatecrashin’ aangevuld met een aantal artiesten van Kyteman’s Hiphop orkest.
Zo is er Pax. Hij is een MC maar eigenlijk doet dit hem tekort. Als een ware poëet verzorgt hij de lyrics. Deze zijn soms diepgaand, soms grappig, maar altijd boeiend. Het ene nummer worden ze fluisterend gebracht, een andere keer bijna schreeuwend. Voor de andere bandleden lijkt het op momenten even onverwacht als voor het publiek. Zo begint hij een nummer met “Sometimes I feel like taking of my shoes…” Kyteman draait zich om en schiet in de lach, hij staat namelijk al de hele avond op blote voeten op het podium.
Er zijn veel Kyteman fans aanwezig en juist omdat dit toch een heel ander project is, ben ik benieuwd hoe men op de muziek reageert. De reactie blijkt al snel erg positief. De warme klanken uit Vloeimans’ trompet gecombineerd met Kytemans’ gevoelige solo’s krijgen de handen makkelijk op elkaar. De Fender Rhodes, bespeeld door Jeroen van Vliet, en effecten (Matthijn den Duijf) laten bij mij een indruk achter van het beroemde album “Bitches Brew” van Miles Davis.
De composities van Benders en Vloeimans zijn erg aangenaam om naar te luisteren. Het is geen hiphop, maar vooral jazz. De chemie tussen Kyteman en Vloeimans is duidelijk zichtbaar, net als het plezier dat de band on-stage heeft. De cd ligt vanaf vrijdag in de winkel en dan zullen we weten of dit project kan zorgen voor een nieuwe impuls voor de jazz in Nederland. Ik ga hem in ieder geval gelijk halen.
Foto’s (c) 2011 Stephen Hotsma