Het Tilburgse hiphopduo Boef en de Gelogeerde Aap komt met een verrassende zet. Het duo brengt in plaats van een videoclip een ‘music videogame’ uit bij de nieuwe single Mosredna. Producer Boef, aka Tom Maas vertelt aan 3voor12 dat het idee voor een videogame eigenlijk van de maker komt. “Jordy van den Nieuwendijk, oprichter van de studio Superoboturbo heeft ook ons artwork gedaan en stelde voor om een videogame te maken in dezelfde stijl. Dat idee was eigenlijk blijven liggen. Toen we een nieuwe single uit moesten kiezen bedachten we dat het wel een goed idee zou zijn om in plaats van een videoclip een videogame uit te brengen.”
Het muzikale duo heeft zelf weinig invloed gehad op de inhoud en stijl van de game. Maas: “De bedoeling was duidelijk, onderweg hebben we wel een paar keer dingen kortgesloten, maar eigenlijk had Jordy al een volledig idee in zijn hoofd.”
Wat Maas betreft komt er geen vervolg op de game. “Haha, een vervolg? Straks komen we nog met een volledige 3D ‘Boef en de Gelogeerde Aap’ versie van een game als Assasin’s Creed game op de proppen. Nee, volgens mij is dit een eenmalig ding.” Maker Jordy van Nieuwendijk vind een vervolg echter helemaal geen gek idee. “We hebben het artwork expres in zwart wit gemaakt omdat het maken van t-shirts dan goedkoper was. Maar er komt nu ook Boef en de Gelogeerde Aap artwork in kleur. Ik kan me zo voorstellen dat daar een nieuwe game bij hoort. Dat zou zomaar volledig in kleur en 3D kunnen zijn. Ik ken genoeg mensen die daar ervaring mee hebben.”
Voorlopig is van den Nieuwendijk echter maar wat blij dat deze game af is. “Ik ben hier twee maanden mee bezig geweest. Ik was er iedere dag een paar uur mee bezig, maar ik heb ook zeker een aantal lange nachten gemaakt om de game af te krijgen.” Het idee voor de game had van den Nieuwendijk al langer. “Ik heb in het verleden natuurlijk al een videoclip en het artwork voor Boef en de Gelogeerde Aap gedaan. Toen dacht ik, waarom doen we niet eens iets anders dan weer een videoclip? De interactiviteit van een videogame zorgt ervoor dat je jezelf veel meer betrokken voelt. Bij een videoclip is er een afstand tussen de artiest en de kijker. Bij het spelen van deze game is de speler zelf betrokken bij Boef en de Gelogeerde Aap.”
De inspiratie voor de game kwam vooral uit zijn vriendschap met het duo en het artwork dat hij maakte voor de albumhoes van Wij Zijn. ” Voor de vormgeving heb ik eigenlijk de tekenstijl van het artwork verder uitgewerkt. Het verhaal in de game is echt gebaseerd op de avonturen van Tom Maas (Boef) en Thomas Waterreus (De Gelogeerde Aap) in Tilburg. Zo is de eerste eindbaas gebaseerd op een kroeggevecht waar Tom ooit een blauw oog opliep. Het laatste level, waar Boef bevrijd wordt uit een gevangenis staat symbool voor de doorbraak naar een groter publiek.”