Natalia meets Anastacia is al de derde serie concerten waarin de Belgische zangeres een Amerikaanse ster uitnodigt. Het eerste optreden van deze tour was een gematigd succes. Voor de pauze was het een beetje een tamme vertoning, maar daarna kwam de boel pas echt goed op gang. Helaas voor Natalia bleek toen dat het nivo van Anastacia voor haar té hoog gegrepen was.
Er moet wel toegegeven worden dat de opbouw van de show goed in elkaar zat. Natalia kwam uit de lucht aangezweefd, Anastacia verrees op het podium en het decor, met een videoscherm dat tot het dak reikte en een honderd meter lange catwalk, zag er indrukwekkend uit. Maar nooit had je het gevoel dat Natalia zich zelf op haar gemak voelde. Een paar weken geleden gaf ze een sublieme show weg met de heren van Clouseau, nu gaf ze de indruk dat ze zich geintimiteerd voelde door deze op-en-top Amerikaanse show. Tijdens de concertreeksen met The Pointer Sisters (2006) en En Vogue (2008) was dit wel anders, nu kreeg de gastzangeres dit keer veel inbreng. Nagenoeg de helft van de begeleidingsband bestond uit Anastacia's muzikanten, en die timmerden elk nummer dicht met een overdaad aan geluid. Er werd nauwelijks ruimte gelaten om de stemmen wat te laten rusten, en dat stoorde.
Tijdens het eerste deel viel het Sportpaleis langzaamaan in slaap. Vooral tijdens de momenten waarop de Vlaamse zangeres het alleen moest doen. 'Wise Girl' en 'Gone To Stay' zijn al geen tophits, maar Natalia bracht ze ook zonder fut of bezieling. Het betere zangwerk kwam er pas toen Anastacia de microfoon overnam en rauw uithaalde, zoals tijdens 'Left Outside Alone' en het in duet gezongen 'Paid My Dues'.
Na de pauze stonden de twee vaker samen op het podium en kwam er geleidelijk meer beweging in de zaak. Een Amerikaans gospelkoor zorgde bovendien voor een welkome afwisseling tegenover synthesizerklanken en de denderende bas. Anastacia, 12 jaar ouder en 22 centimeter kleiner, liet er tijdens het van Leonard Cohen geleende 'Hallelujah' overigens geen twijfel over bestaan wie van de twee de beste stem had. Anastacia mag dan kleiner zijn, Natalia kwam vocaal niet tot aan haar schouders. De Amerikaanse bewees haar wereldklasse nadien opnieuw toen ze akoestisch en begeleid door het koor 'Heavy on My Heart' bracht. Een nummer over haar borstkanker, dat vol zat met emotie en in Antwerpen een nieuwe betekenis kreeg. Het bleek het signaal voor Natalia, die recent de dood van haar vader moest verwerken, om wakker te worden. 'I've Only Begun to Fight' en 'Higher Than the Sun' staken het vuur aan, net als het duet 'One Day in Your Life' en de tot het toegift bewaarde 'I'm Outta Love', lieten het Sportpaleis ontploffen. Een sterke finale, maar in 2,5 uur zorgde de ontmoeting van deze twee zangeressen voor te weinig vuurwerk
Natalia meets Anastacia, nog tot 28 januari in het Antwerpse Sportpaleis. Voor de concerten op 18 en 28 januari zijn er nog kaarten beschikbaar.
Foto's (c) 2011 Freddie de Roeck