In de Brabantse Kempen liggen 8 zaligheden, van oorsprong ‘sel’-ligheden. Dorpen die oorspronkelijk allemaal op ‘sel’ eindigden. Duizel (oorspronkelijk Duisel), Eersel, Knegsel, Steensel, Netersel, Hulsel, Reusel en Wintelre (in het Brabants Wèntersel). De in Knegsel geboren slagerszoon Jan Willem Roy liep al jaren met het idee in zijn hoofd daar iets mee te doen, en vroeg vriendin Karin Stroo in elk van de dorpen een bijzondere inwoner te interviewen en maakte een foto bij ieder persoon. Jan Willem zelf schreef en liet nummers schrijven over iedere zaligheid.
In gemeenschapshuis De Poel in Netersel was de eerste presentatie van het boek met CD die de drie hebben gemaakt, en door de weken heen in iedere zaligheid ten tonele zal worden gebracht. In De Poel was het met zo’n 400 man vrijwel uitverkocht, en de sfeer was gemoedelijk. Aan de zijkanten in de zaal waren de foto’s aan de muren uitgestald, en de dorpspriester (Frank Lammers) vertelt op cynische manier zijn gevoel over wat ‘zalig zijn’ voor hem betekent.
Stemmen uit de interviews klinken, en Lammers brengt, soms bijgestaan door JW Roy, een korte sketch over het betreffende dorp, waarna Jan Willem het podium met zijn achtergrondband voor zich opeist en het bijbehorende nummer brengt. Deze samenhang valt goed bij het publiek, dat voor het overgrote deel bestaat uit bezoekers uit de zaligheid zelf. Beginnend met Eersel, ‘Hier is het goed’, over het mooie dorp en haar uitgaansgelegenheden. Het publiek neuriet op de vraag van Roy gewillig mee, om na wederom een audio-fragment en sketch over te gaan op ‘Trouwen in Hulsel’, geschreven door Roy’s goede vriend Guus Meeuwis. Achtereenvolgens ook Reusel, geschreven door Gerard van Maasakkers en ‘Suzanne Antonis’, Roy’s eerste vriendin uit Duizel.
In de pauze lopen de mensen voldaan richting de foyer/kantine, en uit de reacties te horen was het eerste deel van de voorstelling voor een ieder herkenbaar. De grappen, de nummers, alles valt goed bij het publieke, de sfeer in dan ook nog steeds opperbest.
In het tweede deel start de voorstelling met Steensel. Jan Willem komt in de winkel van Lammers, die verkleed als oude vrouw blij is met iedere klandizie die ze krijgt. Roy verwondert zich over de uitstraling van de winkel en het hilarische antwoord van Lammers op de opmerking dat hij ‘maar eens een keer binnenkwam, aangezien hij toch al regelmatig langsreed’, ‘Ach, en ik zit hier al 15 jaar!’, geeft duidelijk het kleindorpse karakter van de zaligheden aan.
Dat kleindorpse komt terug in vrijwel ieder nummer, en Jan Willem haalt met regelmaat iets terug uit zijn eigen jeugd. Hoe hij als kleine jongen de ronde van Steensel reed, het boerenleven met de dode kip, en het nummer over Wintelre ‘Dansen bij van Loon’, over de boerendancing die niet eens zo puur Brabants is, alswel overal in op het platteland bekend is. Artiesten als Normaal, Herman Brood e.d. trokken voorheen zoveel volk in de weekenden naar het dorp, dat voor enkele uren de bevolking verdrievoudigd werd.
Geboortedorp Knegsel krijgt zoals verwacht een ode met gevoel. ‘Klein Antwerpen’ kon volgens Roy zo vaak worden bezongen, dat er een aparte voorstelling aan geweid kon worden. ‘Piggy’ over restaurant de Couwenberg in Netersel, tenslotte is misschien wel het meest typerende nummer over de Brabantse Kempen. Het bourgondische, het leven is goed gevoel, het andere uit eten gaan, waarmee de Brabander slechts tevreden is met veel. Herkenbaar voor de gemiddelde plattelander en zo kwam er alweer rustig aan een einde aan de voorstelling die naast zang ook vol stond van cabaret.
Zoals het hoort brengt Jan Willem dan ook een toegift, zijn Brabantse versie van Skik’s ‘Op fietse’ (Mi de fiets), waarbij Lammers een onbekend talent tentoonspreidde, door Roy op mondharmonica te begeleiden. Roy en Lammers speelden met deze voorstelling veelvuldig op het publiek in en niet alleen voor liefhebbers van Brabantse zaligheden of Roy’s muziek, maar ook voor liefhebbers van spitsvondig boerencabaret is de voorstelling een must. Helaas nog slechts zeven voorstellingen, en alleen in de Brabantse Kempen, maar gelukkig binnenkort ook op CD. Dat scheelt!
Wegens succes is er een een extra voorstelling ingepland op 19 december in De Kei, Reusel (Aanvang 14.15u). Verder zijn er nog enkele kaarten voor 11-12 Eersel de Muzenval, 12-12 Steensel de Hollekes en de avondvoorstelling in Reusel. De rest is uitverkocht.
Foto’s (c) 2010 Sander van den Berg